Veig
The Devil's Doorway per suggeriment de Marc Rosmini, el qual
destacava el fet que el 1950 es fes un film molt més honest sobre la
qüestió índia que el molt aclamat, però decididament mediocre,
dancing with volves de Kevin Costner on mai s'assoleix
expressar el punt de vista indi, malgrat que Costner feu sense cap
mena de dubte una recerca antropològica molt complerta. Guy
Trosper, el guionista d'aquest film, i Anthonny Man possiblement no
es varen documentar tant, però sabien molt més, tenien prou
ofici, de com fer una historia creïble. Per la nostra sensibilitat pot
resultar xocant veure Robert Taylor fent d'indi, però és molt
demostratiu de l'habilitat de Mann com es va variant l'aspecte del
personatge: mentre que a la primera escena hom no podria distingir-lo
dels altres blancs, a les progressives aparicions, quan la seva
situació i la dels seus progressivament empitjora, apareix cada
vegada com més indi. Com
assenyala el meu germà que la va veure amb mí, resulta
sorprenent el compromís dels narradors que fa impossible cap mena de
final feliç. Com film antiracista, el treball de Mann és encara del
tot efectiu. Per qualsevol persona decent és un escàndol que un
home pugui combatre, guanyant la medalla d'or del congrés, i se li
negui la condició de ciutadà. L'experiència de Lance és molt
semblant a la viscuda pel personatge indi de l'eastwoodiana flags
of our fathers. Amercica havia canviat poc entre el final de la
guerra civil i de de la segona guerra mundial, cosa que potser
confirma la demolidora afirmació de Todd, segons el qual el racisme
és un component necessari i estructural de la societat americana.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.