1975
suposa una mica el cant del cigne de Robert Mitchum. Estrenà com a
protagonista dos pel·lícules que figuren entre els millors treballs
de la seva carrera. Després protagonitzà films menors o interpretà papers
secundaris a films més importants. El 1975 però feu el Marlowe més
fidel a Chandler de la història, Farewell my lovely, i
protagonitzà The Yakuza, que vaig recuperar ahir per què és
un dels que va passant TCM. Yakuza fou el primer èxit
professional de Paul Schrader que va vendre a la Warner Brotthers un
guió inspirat per les vivències del seu germà Leonard, professor
d'anglès al Japó. La filmació no fou fàcil. Mitchum força la
substitució del director original Robert Aldrich per Sidney Pollack,
el qual obligà a una reescriptura del guió per Robert Towne, que
va refer també els guions de Chinatown i The Godfather.
i feu sortir Schrader del projecte. El film com és ara, no
reflecteix sinó parcialment allò que interessava a Schrader: les
nocions de deure i culpa. No són però del tot absents i Pollack feu
un film més lleuger però que funciona bé com a thriller d'acció.
Un fracàs absolut quan s'estrenà, Mitchum no era precisament un
actor del moment, ha guanyat més prestigi amb el temps. La Wagner
volia a Redford, sempre en els setanta abans de començar a rodar
tothom volia a Redford, però el protagonista de Jeremiah Johnson
pensà amb raó que era massa jove pel paper. Mitchum pel contrari
està perfecte en un paper adequat al seu tarannà entre estoic i
escèptic. Encara millor està el protagonista japonès Ken Takakura.
De fet, una motivació per fer el film era veure'l com protagonista
d'una pel·lícula americana, doncs els germans Schrader tenien una
especial devoció pels seus treballs japonesos. Allò que a Paul
Schrader li sabia més greu del fracàs del film era que Takakura no
hagués esdevingut una figura internacional. El seu personatge és
clarament el centre moral del film, és ell qui pren decisions,
mentre que el seu amic americà només pot acceptar-les sense acabar
d'entendre ben bé res fins al final. Pel record queda l'escena final
de lluita amb la takana que reflecteix l'interès de Hollywood per
les tècniques orientals de lluita, però més enllà d'aquest esquer
comercial, allò que fa viva i valuosa la pel·lícula és la manera
de mostrar l'amistat entre els dos protagonistes, culminant a
l'escena final que per Tarantino és el millor final de qualsevol
film americà dels setanta.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.