Vaig llegir al
febrer la reedició d’aquest clàssic del que possiblement ha estat
l`historiador més important del final de l’era antiga. Mesos després retinc la
idea de què el llibre explica molt bé el caràcter mític de la nostra noció d’esfondrament
de l’imperi romà, un procés molt radical en els seus resultats en Occident,
però també extremadament lent i gradual; el qual no té tant a veure en un canvi
d’ideals, menys absolut del que hom diu, com en motius econòmics: ni tan sols
els bisbes tenien l’oci requerit per una vida dedicada a la cultura. El llibre
explica de manera interessant i amb riquesa de detalls, la conformació de la
nova elit occidental, vertebradora de la societat que foren les jerarquies
cristianes. Però a Brown, Orient no li
interessa menys que Occident i la tesi final és que la pervivència d’Occident
enfront de l’expansionisme de l’Islam no té tant a veure amb la batalleta de
Martel o la persistència bizantina per vuit segles, com amb el sorgiment de
Bagdad, el lloc on es produeix l’assimilació de les tropes beduïnes per la
cultura persa i orienta la mirada de l’Islam cap a l’Orient. Allò que identifiquem com a Occident a l’edat
mitjana subsisteix en gran part per la seva irrellevància.
Un dietari que va voler ser de filosofia
Total de visualitzacions de pàgina:
divendres, 24 de juny del 2022
Lectures d'hivern i primavera (II): The world of late antiquity.
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.