Però, en contraposició, al que dic més endavant sense travellings no hi ha ni gruix estètic ni ètic
Per exemple,
projectar pel·lícules als meus alumnes, cosa que mai he deixat fer des del curs
88-89, el meu primer any com a docent en practiques al Carles Riba Aquest final
de maig he passat l’última; com he anat fent aquests darrers anys aprofitant la
setmana d’exàmens, doncs jo no els hi faig als alumnes dels grups petits que
puc controlar amb l’activitat ordinària. Per aquesta darrera projecció vaig fer una
tria gens obvia doncs, per exemple, mai l’he vista a cap dels manuals sobre
cine i filosofia, les parapluies de
Cherbourg. A mi m’anava bé en primer lloc perquè en contra al que diu la
pedagogia oficial jo no vull afalagar-los triant els seus gustos, sinó que m’agrada
posar-los coses del tot oposades al que triarien, com per exemple, una pel·lícula on tot el diàleg és cantat. En
segon lloc perquè el darrer mes m’he centrat en les figures de Camus i Sartre i
a les nocions de llibertat i felicitat; el film és contemporani del moment de
màxim prestigi de tots dos autors i és fàcilment relacionable amb aquestes
nocions, començant pel fet que és debatible si el final del film és un final
feliç. Entre els meus alumnes hi hagueren punts de vista molt diferents sobre
aquesta qüestió.
De fet, tant la
projecció com els treballs posteriors van ser una experiència molt i molt
positiva. La seva mirada fou atenta i valoraren coses importants que jo no
havia esmentat com l’ús del color. El fet és remarcable perquè Demy no era una
cineasta de muntatge sinó que feia
preses llargues sovint utilitzant travellings, un recurs que ja va començar a
fer-se rar als seixanta, quan fou substituït pel zoom i no té lloc en els
productes audiovisuals actuals, doncs un travelling de tres segons és una
contradicció en ella mateixa i l’atenció de l’espectador mitjà no dóna per
gaire més. D’altres apreciaren molt el treball de Michel Legrand. Ara bé,
potser el més diferent a les projeccions del
1988 fou el xiscle d’horror que gairebé tots varen fer en una escena
molt concreta. És el moment en què Genevieva ha rebut una carta d’Algèria de
Guy de la que es dedueix què hi ha
possibilitats molt reals de què el noi no torni mai. Ella ja està de prou mesos
com per que l’embaràs sigui notori a la vista. Amoïnada encén una cigarreta i
aquí es on els meus alumnes xisclen i vaig sentir algun “que hace?” Bones
notícies evidentment pels antitabaquistes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.