He acabat de
treballar amb els meus alumnes la primera meditació. Els he fet llegir-la, com
moltes altres vegades. Per a la major part ha estat una tasca inabordable. Llegíem
la versió catalana d’en Robert Veciana i d’entrada hi havia problemes lèxics
importants. Una noia em digué que no entenia el text perquè no sabia qui era “Hom”; de fet, ben bé ningú no ho sap
... Més greu és el fet que la meditació se’ls fa incomprensible perquè l’única
modalitat dels verbs que coneixen i que tenen realment present és l’indicatiu.
Allò que em va dir fa uns anys un altre
alumne, “eso del subjuntivo por que no lo quitan?”, ja és una realitat sinó de
dret, si de fet. Sense aquest coneixement és del tot impossible distingir entre
allò que s’afirma, és suggereix o s’hipotetitza. La finor de l’argumentació cartesiana
resulta incomprensible i la meva afirmació de que Descartes era un gran
escriptor. gairebé marciana. Òbviament aquesta pobresa del llenguatge és a la
vegada causa i efecte d’una pobresa de la imaginació. La dificultat del text
més important està motivada però per la impossibilitat de copsar, i per tant
viure, el problema al qual s’enfronta Descartes. Descartes medita perquè vol
deslliurar-se de l’error. Els meus alumnes no tenen aquest problema, perquè no
s’equivoquen mai. Quan totes les
opinions són valides, l’error no existeix perquè tot s’hi val. Són així evidentment perquè així és la nostra societat però sobre tot la nostra
pedagogia. La impossibilitat d’acceptar l’error és una conseqüència directa de
fundar l’educació en la llagoteria, l’adulació, la qual no només consisteix en
ensenyar malament, sinó en negar la impossibilitat d’ensenyar. L’adulador pot
proporcionar una certa satisfacció de no gaire valor, però a canvi de
renunciar a tota l’autoritat dels seus
judicis.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.