La
setmana passada vaig fer 57 anys i ho he celebrat una mica més que
d'altres vegades, potser perquè he pres la decisió de donar-li una
mica més de significat, com generalment es fa als anys acabats en
zero, antiga superstició pitagòrica. El motiu és haver sobrepassat
ja l'edat d'un dels meus, més o menys, mediadors, Rene Descartes,
certament l'única cosa en que l'he pogut sobrepassar. Hi havia una
pel·lícula que m'hagués agradat veure entre totes les que han
estat mai filmades, tot i que no va ser possible, el segon film de
Peckinpah, Ride the high country, el qual, com jo, va veure la
llum l'any 1962. Seguint amb les coincidències, el seu protagonista
Joel McCrea tenia precisament 57 anys quan va filmar-la. Per a
molta gent, és la millor pel·lícula de Peckinpah i
indiscutiblement la més clàssica i la menys nihilista. Com gran
part del seu cine és una reflexió sobre el fracàs, tots els seus
personatges són clarament perdedors, però també una reivindicació
de la dignitat moral com a valor intrínsecament superior a tots els
altres que ens reflecteixen com guanyadors o perdedors. Em sembla que
aquest desafiament, assumir el fracàs i mantenir la dignitat és
precisament ara el que clarament toca. Hom ha dit sovint que
Peckinpah era l'hereu de Ford, cosa en la que no crec amb l'excepció
d'aquest film, on el tema de la glòria en la desfeta apareix amb la
mateixa força com a mínim que en els films on Ford desenvolupà més
aquesta idea, The last hurrah o liberty valance. Personalment diria
que és una de les il·lustracions més convincents mai fetes d'una
teoria essencialment inconvincent com l'imperatiu categòric kantià.
Tanmateix
si que vaig anar al cine aquell dia i per gaudir d'un treball
excepcional, the crowd, el film que King Vidor va dirigir el 1928.
Hom ha dit que és el darrer gran film del cine mut, el qual tenia
una capacitat expressiva que el cine sonor va perdre i que no va
acabar mai de recuperar totalment. Vidor en aquest film va assolir
integrar l'herència alemanya i soviètica amb la potència del cine
americà i feu un treball que resulta encara commovedor, l'escena de
l'intent de suïcidi del protagonista copiada infinitament en els
anys venidors, i admirable, com la presentació del protagonista a la
seva feina que quaranta anys després Wilder copià per introduir el
personatge de Jack Lemmon en the appartement. Una pel·lícula
sorprenent pels que ignorin que el Hollywood mut era molt menys
condescendent del que va ser el cine americà posterior i era, per
tant, capaç de qüestionar ben obertament el somni americà, tot i
que el film va molt més enllà, en definitiva, allò que il·lustra
és el que mostra Ortega, més o menys en el mateix temps,
l'adveniment de l'home massa. Com que feia anys que no la veia, i tot
i recordar-ho perfectament, vaig seguir meravellant-me amb el seu
final, amb aquest travelling d'allunyament de la màxima contundència
estètica i moral, tot fonent ja de manera definitiva els
protagonistes a la multitud. No cal motius addicionals per revisar
moltes vegades aquest treball de Vidor però a més, i en relació
amb el que dèiem abans, un film sobre la dolorosa i necessària
assumpció de la pròpia mediocritat tampoc era una proposta
inoportuna.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.