De vegades als
començaments dels setanta, segons criteris que no tenia clars, els
meus pares ens treien amb el seu 1430 a esbargir-nos passant el
diumenge, els dissabtes eren del tot feiners, fora de Barcelona. No
eren viatges gaire llargs i les amenitats eren el radiocassete del
cotxe amb els èxits de l'època i mirar per la finestra. Això seria
pels nens-adolescents que conec una situació gairebé infernal, però
jo no patia gaire. Encara tolerava sentir música que no posava jo,
és a dir no era adolescent, i m'agradava mirar per les finestres.
Pensava , i segueixo pensant, que com deia Grossman, no hi ha cap
camí avorrit. Si sortíem per la Diagonal, per després prendre
l'autopista un dels llocs que més cridava l'atenció era el poblat
de l'oest que clarament es veia al marge esquerra de l'autopista. Era
el lloc on es filmaven les pel·lícules de l'oest que acompanyaven
algun títol de més volada quan arribaven als cines dels meu barri
com el Condal o el Padró. No sabia llavors que això era propietat
d'uns germans anomenats Balcazar que eren els responsables de la
major estructura de producció que restava a Barcelona. En un
d'aquells viatges va haver una vegada on vaig deixar de veure el
poble del far West i no el vaig tornar a veure mai més, sense que
sabés perquè.
Quasi cinquanta anys
aquest misteri s'ha resolt en un altre cine de barri, del meu nou
barri, el Zumzeig, quan vaig assistir a la projecció de Goodbye
Ringo, el documental de Pere Marzo on s'ens explica la història
d'aquests estudis que van fer moltes dotzenes de pel·lícules i on
van treballar un grapat d'artistes de primer ordre. La desaparició
del poble fou de fet una decisió personal d'un ministre de l'època,
el qual, després de la fallida dels estudis, decidí que feia molt
lleig tenir aquestes instal·lacions com a panorama d'una autopista
tan bonica i tan moderna. No recordo si el ministre era Utrera o
Solis, tot i que tampoc sigui molt important la diferència. Fora de
la resolució d'aquest misteri de la infantesa, el treball de Pere
Marzo documenta una època perduda, oblidada i fonamental de la
nostra cultura. L'últim moment on va existir una industria pròpia i
independent. Hi són fonamentals els testimonis i l'aportació dels
treballadors que quedem, que són alternats amb metratge procedents
de les pel·lícules. Després hi va haver un col·loqui on van
participar alguns dels professionals formats en aquest sistema,
testimoni de la fecunditat final del període, perquè, com a quasi
tot, l'única manera de tenir bones pel·lícules és fer-ne moltes
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.