Dijous passat per
gentilesa de la Perla, una de les companyies del país que cal anar seguint, vaig tenir l’oportunitat de
completar la trilogia metafísica de Priestley que havia vist en les seves dues
terceres parts a Londres. A la capital
britànica, vaig poder veure en no gaire diferència de temps, el
temps i els conway i an
inspector calls, a la biblioteca de Catalunya han estrenat , jo també he estat aquí, aparentment un drama burgès sobre un adulteri,
però essencialment, com la primera de
les obres citades, una reflexió sobre la naturalesa del temps. Com és fàcil d’inferir, l’obra resulta adequada
per tots els que tenen una certa dèria metafísica, però hi ha d’altres raons
per anar-hi: un bon treball del conjunt d’actors, on sobresurt la presència de
Lluís Soler i el propi espai on es representa l’obra, que per la seva història
em sembla el lloc de representació més especial de la ciutat (mentre vivia a
Valladolid, en una escapada, vaig ser-hi per primera vegada precisament veient
Lluís Soler fent de Max Estrella a Luces
de Bohemia). La trama es fonamenta a una peculiar teoria del temps que
nega la seva linealitat però va més
enllà de la seva circularitat; es tractaria d’una espiralitat del temps on les
situacions tornen, però poden ser modificades i aquesta capacitat de
modificar-les està vinculada al creixement espiritual dels protagonistes de cada situació. Aquest curs una de les meves lectures desordenades,
com tota la meva vida interior a hores d’ara,
foren alguns textos del físic italià Rovelli on deixava clar la idea de què no
cal el temps per a explicar la nostra realitat física. Cap de les lleis
fonamentals de l’univers requereix d’aquesta noció. Això no impugna la nostra concepció de la realitat,
però introdueix la sospita del poc pes que pot tenir aquesta concepció, el seu
abast limitat que coincideix amb el també molt limitat abast de la nostra consciència
i de la nostra subjectivitat. Ara mateix hauria de dir que em sento força
inclinat a creure en ambdues coses, la simultaneïtat del temps expressada més
clarament a l’obra sobre el conway i la irrellevància absoluta del jo que pensa
i existeix, però potser aquí hi ha molt
d’una qüestió de fe.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.