Avui passo tot el
meu matí al raval participant a l’activitat rumb a la rumba que fa memòria de
la presència de la comunitat gitana al raval. Hi vaig perquè m’agrada la rumba
i perquè, la seva història és la meva
història o com a mínim s’esdevé en el mateix lloc. Després d’una introducció
sobre la història del poble gitano i la seva presència a Catalunya, on ens
expliquen que el primer gitano localitzat al raval és un Ximenez capità
borbònic que s’instal·la al barri, que llavors no era ben bé un barri, poc
després de la guerra de secessió. Després fem una petita volta pels voltants
del casal del raval al carrer Reina Amàlia centrada en cinc llocs l’església evangelista del carrer Carretes,
el centre aglutinador del que resta d’aquesta comunitat molt minvada, en vint
anys els cinc mil habitants han esdevingut tres-cents, el portal on estigué el
cinema Padró, un altre centre de la
comunitat que tenia la seva hora més brillant quan projectaven alguna
pel·lícula de Peret, els dos murals al començament i al final del carrer de la
Cera, homenatge als homes, poques dones, de la rumba catalana i els bars al
començament dels carrers sant Climent i Salvadors que eren el centre de la vida
gitana. El del carrer sant Climent és a hores d’ara una vivenda dubtosa i el
del carrer Salvadors un restaurant pakistani. Després el Sam, un músic del
barri, ens ha fet un petit concert, començant per l’emblemàtica el mig amic de Peret i mostrant el seu
domini del ventilador, la manera de tocar pròpia de tots ells des de fa molt
però que a hores d’ara associem sobre tot al Gato Pérez que va tenir el mèrit de posar-li nom. Hi ha
també una exposició basada en fotografies i objectes manllevats de les llars de
la gent gran del barri, que evidentment m’eren ben familiars perquè les
fotografies i els estris eren ben semblants als de la casa de la meva avi al
mateix carrer Reina Amalia. És clar que la pobresa és la més forta de les
identitats i des d’aquí és possible una nova lectura de la revindicació que ells fan de la injustícia dels tòpic de
veure’ls com lladre de gallines. El poble gitano va resistir amb més tenacitat
que els altres aquesta operació de domesticació que els llibres d’història
anomenen revolució industrial, cosa que
explica prou bé el llibre del Gonzalo Pontón
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.