Total de visualitzacions de pàgina:

dissabte, 16 de maig del 2020

Dos films religiosos de Scorses


Reveient pel·lícules he vist entre les que tinc per casa, no tinc d’altres perquè no soc de cap plataforma, dos dels dos films obertament més religiosos de Martin Scorsese, en un cert sentit probablement caldria incloure també Ragging Bull. Per ordre d’antiguitat parlaré primer de The last temptation of christ, la seva adaptació de la novel·la de Kazantzakis que no havia vist des de la seva estrena, fa un munt d’anys. El film de Scorsese és evidentment molt deutor , em sembla, del de Passolini, la idea de rodar el film al Marroc no és gaire llunya de la tria de la ciutat de Matera que va fer l’autor de Saló. Com en aquell cas, l’escenari li dóna molta força a la narració. Personalment, em van agradar molt el començament amb la descripció de l’ambient i l’escena de la temptació que és tota la part final de la pel·lícula. La part central en canvi no em va semblar especialment inspirada.
Silenci em sembla un treball francament superior. És el seu projecte més personal, doncs cap gran productora tenia molt interès en filmar una història protagonitzada per missioners jesuïtes. La història es centra en dos joves capellans que volen confirmar, saber de cert si el seu antic mentor, enviat per la companyia al Japó, ha apostatat. Estan el segle XVII al moment en què l’estat japonés abandonà la seva primera posició de tolerància per iniciar una persecució del missioners estrangers i dels japonesos convertits. Una persecució que al film es mostra amb la cruesa aportada per la riquesa imaginativa oriental quan es tracta de torturar. La pel·lícula va tenir crítiques desfavorables i va ser considerada per alguns com tediosa. Jo no em vaig avorrir gens. No crec que es pugui rodar d’una altra manera, perquè la història tracta d’un esdeveniment , el signe confirmador de la fe, que mai no té lloc. Mentre els jesuïtes eren torturats al Japó, Pascal escrivia sobre l’amagament de Déu i les dues experiències són idèntiques. La confrontació entre el pare Rodrigues, interpretat per andrew Garfield i el pare Ferreira, Lian Nesson, acaba sent la confrontació entre dos maneres bàsiques, però igualment essencial d’entendre el fet religiós: des d’un punt de vista polític, el qual justifica plenament la persecució japonesa d’una actitud que no té res a veure amb els japonesos i que mai pot ser realment entesa per ells com diu el japonitzat pare Ferreira, i un una actitud més intima, interior i personal que finalment seguiren tots dos

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.