Ahir es va
presentar en un webinar el llibre de Xavier Massó, el fin de la educación. L’acte quedà prou bé com a moment de reafirmació, perquè
de debat en realitat hi va haver poc (no és un retret, segurament tenim motius
per afirmar que ara per ara, els veritables
debats són impossibles). Només va poder sorgir en un cert moment i el
que va passar es pot relacionar directament amb les reflexions que feia ahir.
El moment fou quan una assistent preguntà als ponents si realment estaven a
favor de l’ensenyament memorístic que ella recordava als instituts dels anys vuitanta o noranta (donem per descomptat
que els que anàrem a l’ institut els anys setanta ja no comptem perquè estem destrossats
per l’alzheimer) . Els quatre ponents van ser unànimes en negar que realment l’ensenyament
aquells anys fou essencialment memorístic. Jo hi estic d’acord en aquest fet,
però segurament la resposta no és l’adequada, perquè allò important és el fet
que l’assistent, recordava. És la memòria que tenia, allò que li havia quedat. La
memòria en general no és una facultat gaire fiable. És dubtosa per a
reconstruir fets, però és molt bona per comprendre individus. Al capdavall, és
la clau de la nostra identitat. Fa
quaranta, fa trenta anys i ara mateix, aprendre de memòria quatre coses, per després
oblidar-les naturalment, és una alternativa ràpida i raonablement efectiva a
endegar processos de comprensió que requereixen un esforç més gran i que de
totes maneres difícilment es poden donar en un vespre. De fet, aquest esforç de
memorització serveix perfectament per justificar l’aprovat de l’alumne que
potser no sap de que va la cosa, però que com a mínim amb aquest esforç darrer
mostra que ha fet alguna cosa, que ho ha intentat. Així d’aquesta manera, l’alumne desmotivat que
no sap molt bé per què és a l’institut i vol sortir ràpidament, associa
necessàriament la seva activitat amb la memorització. Fins i tot jo m’atreviria
a dir que els alumnes mateixos són els que demanen que l’ensenyament sigui
memorístic, és a dir, es puguin arribar a uns resultats mínims sense haver d’enraonar massa. Aquesta és la meva experiència i pel
que jo he vist aquest trenta anys diria que és molt comuna a la resta del
professorat. La situació era potser una mica l’obra de teatre dels dilluns.
Molt rarament un professor de secundària té una experiència de fracàs a d’institut
(sé que sembla molt malintencionat però l’únic cas que conec és el d’una
professora d’orientació) i ens costa per tant sintonitzar amb la gent amb prejudicis contra la institució fundats,
de manera justa o injusta, tant se val, a la seva pròpia experiència.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.