Veig a la sala
Villarroel la obra Classe dels irlandesos
Iseult Golden i David Horan interpretada por Pol López, Carlota Alcina i Pau
Roca. L’obra explica una entrevista entre un mestre de primària i una parella
de pares d’un nen de nou anys que comença a mostrar problemes amb la lectura i
tendències disruptives. Els pares són un mecànic i una perruquera que estan en
procés de separació. El muntatge mostra paral·lelament les classes de reforç
que després farà el mestre amb el fill de parella i una altra noia, per la qual
cosa la Carlota Olcina i el Pau Roca, doblen el seu paper fent també d’alumnes.
Fou una bona vetllada teatral. Les interpretacions són molt bones i el ritme de
la representació està molt aconseguit, alternant amb efectivitat els dos
moments de la història que es donen al mateix lloc físic, aquesta classe de
primària recreada amb molta exactitud. Jo vaig seguir l’obra amb molta atenció
i destacaria especialment el fet que el text fa palès un aspecte que els
docents, especialment els professors de secundària, acostumem a tenir poc en
compte: el caràcter traumàtic que per a molta gent té el pas per l’escola. En
quant mecanisme de socialització, l’escola ho és també de disciplinament. L’escola difon,
si voleu, la cultura i la il·lustració, però al mateix temps és un mecanisme d’estigmatització
que crea un record traumàtic, de vegades summament traumàtic, per tots els que
han quedat exclosos o no han acabat de reeixir en el sistema. Oblidar això
segurament no ens permet entendre bé les condicions en què es fixa el debat
educatiu. A l’obra l’element fonamental
de la qüestió és la tensió entre la parella de pares, proletaris que ja no
treballen a la indústria, i el professor, evidentment petit burgés. Tots pobres
en definitiva, però no per això menys oposats pel que fa a la seva classe
social. En aquest sentit l’obra em referma en una idea, que fa anys he adquirit
des de la meva pràctica professional: la manca de consciència d’aquestes
diferències, molt general en una cultura que vol diluir no pas les classes
socials però si la seva consciència, constitueix una dificultat objectiva de
primer ordre. De fet jo diria que allò
que explica l’obra, les dificultats sorgides per la desconfiança i el
ressentiment dels pares envers el professorat en general i aquest professors
que es preocupa sincerament pel seu fill, però és un professor, il·lustren bé les dificultats per mantenir el mite amb el que sovint ens auto
justifiquem els professors: la idea de què l’educació constitueix un ascensor social. Cal dir que l’obra
és molt britànica. No sé si la insistència
de la darrera part de l’espectacle en les qüestions de l’agressió pot
semblar-li a un espectador barceloní molt exagerada. Podria ser així perquè aquí encara no hem
arribat a aquesta situació, però sí al Món anglòfon. En aquest sentit l’obra és
un reflex fidel d’una situació educativa
que des de la meva perspectiva mediterrània em semblà sempre malaltissa.
Un dietari que va voler ser de filosofia
Total de visualitzacions de pàgina:
dimecres, 14 d’abril del 2021
Classe
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.