A les llibreries
londinenques trobo el darrer llibre de Peter Biskind, l’autor de Easy riders, ragging bulls. Aquest nou
llibre es diu The sky is falling!, el
sots-títol és més aclaridor the
unexpected politics of Hollywood’s superheroes and zombies. Vaig llegir el seu llibre sobre els cine dels
setanta amb gran interès i profit i em segueix semblant una obra del tot
recomanable i indispensable per conèixer la història de la darrera gran època
de Hollywood. L’abast del llibre darrer és
molt més reduït. No ens ofereix la dimensió històrica, sinó que es limita a la
lectura política. En aquest sentit, com ell mateix assenyala a la introducció,
s’assembla més al seu primer llibre,
seeing is believing Si en aquell llibre analitzava la perspectiva ideològica
del cine americà dels cinquanta vinculant-la
al propòsit de l’escenificació del centre polític, a les dues darreres dècades
allò que Biskind veu a la projecció mainstream de Hollywood és tot el contrari,
l’afebliment del centre polític i la pujada dels extremismes. Hi ha llavors una
harmonia ben clara entre l’evolució del cinema i la de la política americana
des de l’època de Reagan fins al triomf polític de l’extremisme que significa
l’arribada de Trump al poder. Biskind és un bon escriptor i un fi espectador de cine, per la qual cosa
el llibre no decep. Malauradament el profit que jo n’he pogut treure és molt
reduït, perquè el meu coneixement de la projecció audiiovisual del període és
molt limitat. No he vist quasi mai pel·lícules de superherois, ni tampoc les
noves sèries distribuïdes per televisió que formen el gruix del seu anàlisi,
que com ell adverteix al començament ja no pot limitar-se estrictament a allò
que es veu a les pantalles del cines.
Per no haver vist, ni tan sols he vist, tot i que més o menys s´r de que
va, la pel·lícula més comentada del llibre, l’Avatar de James Cameron que
constitueix l’exemple més clar de film extremista d’esquerres. (l’altre títol
que incidiria en aquesta categoria seria The
shape of water de Guillermo del Toro, film clarament d’esquerres en el
sentit americà i modern del terme esquerra). El cine extremista és però
generalment un cine de dretes que es complau en la representació de l’apocaliise
i l’escenificació consegüent del trencament del contracte social, sentit com un
moment alliberador i es complau en general, en mostrar la inoperància de les
estructures establertes sempre dependents del favor dels superherois.. El
llibre no només fa lectura política, sinó que finalment s’obre a la qüestió del
post-humanisme present a film sprecisament com els esmentats, tot i que d’una
manera un xic insatisfactòria perquè van junts el sentiment de que cal superar
la humanitat amb una certa, i si ho pensem
bé necessària, incapacitat per a representar aquesta superació
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.