Durant les
vacances he tingut temps de veure algunes pel·lícules de les que espero poder
prendre nota, ni que sigui per no oblidar-me, aquest cap de setmana , però
primer vull parlar de la primera quen’ he vist després i que ha estat una
relativa sorpresa, 1917,;dic relativa
perquè si bé la pel·lícula ha tingut a tot arreu una gran acollida, jo no he
estat mai gaire motivat per les pel·lícules signades pel seu director Sam
Mendes. Una grata sorpresa atès que em permet començar bé un any el 2020 que difícilment
podrà equiparar-se al precedent, doncs em costa molt recordar un any on hagi
vist tres obres que m’hagin produït
tanta satisfacció com Joker,el Irlandés o
Parasitos. 1917 pot tranquil·lament pertànyer
a la mateixa categoria.
Sam Mendes és
conegut per ser l’autor de pel·lícules amb èxit tant de crítica com de públic,
la més coneguda segurament American
Beauty i cal dir que la capacitat per atreure al públic es ben palesa en
una pel·lícula que és un producte comercial que pot arribar agrups d’espectadors ben diferents. Primer al més jove, la trama de la pel·lícula
és ben simple. Dos soldats britànics han de creuar tant aviat com puguin el
territori enemic per avisar al comandant d’un batalló que ha d’aturar l’atac
programat doncs dur-ho a terme implica caure en un parany dels alemanys. Pel que fa a l’acció podríem veure la
pel·lícula com una transposició d’un video-joc de guerra, atés que segueix
el mateix esquema. D’altra banda, la primera gran guerra va
generar molta i millor literatura que qualsevol altra guerra, inclosa la segona
i aquest fet també el trasllueix el film. Les motivacions dels protagonistes responen a la lògica desenvolupada a les
trinxeres que ens explica millor que ningú Robert Graves al seu Goodbye to all
that, especialment l’element clau d’aquest film, com finalment l’únic motiu per
mantenir-se i tirar endavant en una situació que necessariament et sobrepassa
és la solidaritat amb el desgraciat com
tu que tens al costat. Les imatges de molts moments evoquen perfectament
la molta poesia escrita pels molts poetes que caigueren a les trinxeres
franceses
Mendes ha triat
una opció d’estil molt radical però que
acaba sent molt efectiva. Tot el film és un únic pla-seqüència (fals
evidentment perquè roden en digital) i
aquesta és una elecció del tot adient
per transmetre el neguit experimentat pels dos protagonistes en la seva cursa
contra rellotge .La potència visual del
film és extraordinària en la recreació del territori recorregut pels dos
caporals i espero que quan vagi a Londres en febrer podré fer una visió en el
Imax (cosa impossible a Barcelona on precisament avui sembla que s’ha cremat el
que quedava al port vell) Si parlava de la literatura, potser no passa el
mateix amb la filmografia que ha preferit sempre la segona guerra, però de la
primera hi ha com a mínim una gran obra mestra, el paths of glory de Stanley Kubrick. La fotografia de les trinxeres hi remet directament amb aquells travelllings que
difícilment oblides. Però més enllà de l’estil, Mendes recull una cosa de
Kubrick que resulta del tot grata a un barceloní de l’època del procés. A la
pel·lícula no hi ha cap mena de patrioterisme, ni tan sols de patriotisme, de
fet, no recordo haver vist ni una sola bandera. Potser per això 1917 és un film
veritablement èpic, si entenem que allò que fa una obra èpica no és ni la
confusió, ni el soroll, sinó la veneració envers el coratge i la generositat humana. Si vole,u res de
nou, allò que hom ja pot copsar quan llegeix la Iliada, però tampoc hi ha hagut mai necessitat d’anar més enllà.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.