Dijous en el
cicle de Fellini veig Il Bidone, un dels films de Fellini que
tenia menus present. De fet, no recordo hav er-lo vist des d’una altra
projecció a la filmoteca als anys
vuitanta. Com llavors em sembla una bona pel·lícula, però la menys felliniana
dels films de Fellini. Tot i haver estat
utilitzat par altres coses, hi ha hagut sempre un component moralitzador en Fellini, però en
aquest film aquest element té un predomini exclusiu i allò imaginatiu gairebé
no apareix. Compt amb autors molt
característics d’aquell període, Franco Fabrizi, fent el seu rol de bandarrra
arquetítpic, Richard Baseheart i Giuletta Massina, sortits del repartiment de la strada però amb papers molt poc
brillants, segurament el de Massina fou el més intranscendent de tots els que
tingué amb el seu marit. El protagonista és Broderick Crawford que està molt bé
transmetent la sensació de desorientació del seu personatge. Potser perquè no
li costava gaire fingir aquesta desorientació.
Diuen que Crawford estigué tot el rodatge completament ebri dins d’una ciutat on era del tot estranger i
ignorant de la llengua.
El cap de setmana
veig el Far. La pel·lícula té molt
bons ingredients. Una fotografia en blanc i negre boníssima que pot fer recordar
de vegades Dreyer , de vegades l’expressionisme alemany, un guió amb al·lusions a la millor literatura
marina, la que inclou Melville, Conrad i Stevenson, dos actors que fan un duel
interpretatiu de primer ordre, Willliam Dafoe i un de més jove que sembla que
triomfà amb una sèrie de vampirs, però
el fet és que en un cert moment m’he sortit de la pel·lícula i he passar a
pensar en d’altres coses. Podria ser que
el director estiri massa la tensió o, aquesta és l’opció si apliquem el
principi cartesià de la generositat, que l’espectador estava massa cansat. Una
segona visió, que potser es donarà o potser no, podria resoldre la qüestió.
Finalment a casa
veig un DVD que vaig comprar a Roma l’hivern passat, el Pascal de Rosellini, un
biopic de l’autor dels Pensaments
realitzat per la RAI a finals dels setanta, quan Rosellini rodà tot un conjunt
d’obres de filòsofs. Una planificació molt austera i una ambientació correcta
serveixen per presentar un Pascal que em resultà prou convincent. Rosellini treballava amb guions fets per gent
que havia estudiat bé el període i això es nota aquí, tot i que no sé si el
film resulta molt clar pels que desconeixen la repressió del jansenisme i els
fets esdevinguts entorn de la guerra de la Fronda. En tot cas un exercici de
divulgació d’alta cultura, que avui és del tot impensable. Amunt hi podeu veure el seu diàleg amb Descartes tal i com surt representat a la pel·lícula
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.