El viatge a Londres em dóna per llegir el llibre d’Andreu Navarra, devaluación continua. He de dir que fa
molt temps que no llegia cap llibre sobre educació. Bàsicament, per dos raons:
la primera el cansament que em produeix una certa repetició dels continguts
dels llibres que he anat llegint sobre el tema. El diagnòstic des dels noranta
és molt clar i, de fet, quasi tot el que ha passat era del tot previsible. El
segon, una certa mala consciència professional per la sensació d’estar vençut,
o el que és el mateix esperant la jubilació, en tot cas, amb poques esperances
i il·lusions vinculades a l’exercici de la professió. M’ha agradat, però, el llibre d’Andreu
Navarra, perquè està ben escrit, ben raonat i perquè tot i ésser crític tampoc
és catastrofista, ni cau en el que sovint és el vici contrari del pedagogisme,
la idealització excessiva de l’escola
tradicional, evitant així caure en el vici oposat al del discurs oficial,
condemnar per principi qualsevol mena de canvi. Teòricament el llibre es
fonamenta en autors ben coneguts com Luri o Enkvist i es vertebra a partir de l’experiència
docent del seu autor, professor de llengua castellana a diversos centres
catalans. La primera part es fonamenta en un principi obvi, però del que sovint
hom s’oblida de manera molt interessada. L’escola no pot resoldre els problemes
que no són propis de l’escola. Si de vint alumnes cap no esmorza, no hi ha cap
pràctica educativa que pugui ser de
gaire profit. Allò pel que si serveix
l’escola, llavors, és per fer de boc
expiatori de problemes originats en una societat injusta i anòmica, problemes
generats fora de l’escola i que es suposa que una institució, del tot aliena a
allò que hom considera ordinària i comunament com a valuós, hauria de resoldre.
En general, m’ha estat fàcil empatitzar amb allò descrit pel professor Navarra.Com ell crec que són els alumnes els que fan la
feina suportable, i que aquests mai no són culpables de no saber, lema que faig meu. La seva ignorància és sempre molt causada. Com
ell tinc clar que la finalitat última de l’educació secundària, per ell i per
qualsevol persona decent, la creació de ciutadans, no forma part dels objectius
de les nostres organitzacions educatives.
Com ell, constato que la nostra cultura esta creant condicions que
afavoreixen un estat d’ànim passiu, de fet patològic. Crec també que ser un bon professor pot implicar
moltes coses però hi ha prou amb saber
parlar amb domini de la pròpia matèria i estar disposat a escoltar. Qualsevol
altre qualitat és secundària en relació a aquestes. També comparteixo la
necessitat d’un entusiasme que és imprescindible tot i que estigui
acompanyat de la lucidesa, les
humanitats han passat avall possiblement per no retornar-hi mai més, però ens
resten encara uns anys dels que alguns d’aquests alumnes podran beneficiar-se.
També estic d’acord en què la possibilitat d’un redreçament està vinculada a
una revalorització de la memòria, indispensable no només per l’exit acadèmic ,
sinó per l’estructuració de la pròpia personalitat I també estic del tot
d’acord en que els problemes de l’escola que no neixen a l’escola han de tenir
una resposta des de fora de l’escola. La degradació de l’escola ha estat i és
una part fonamental de l’atac a les democràcia i no es pot perdre mai la
consciència d’aquest fet. La desaparició, programada, de les classes mitges i
la degradació de l’ensenyament secundaria públic són dos aspectes del mateix
fenomen i oblidar això, significa quedar-se un discurs merament ideològic en el
sentit més pejoratiu possible del terme. Com ell diu, cal tenir consciència que
lluitar per millorar les nostres condicions està del tot lligat a millorar les
condicions de treball futures del nostre alumnat. En definitiva, potser no és un llibre amb el que comtat i debatut
aprenguem res de gaire nou, però si que constitueix un motiu
d’encoratjament i de suport.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.