Aquest esquema és el viscut pels animals de la granja animal però també quadra amb les revolucions desenvolupades als dos darrers segles. Al seu treball Onfray recupera les claus de lectura més sabudes i evidents (Stalin- el porc, Napoleó, Trosky- el porc,bola de neu ...) però insisteix en un altra menys remarcada: el mateix Orwell i Benjamin, l'ase que sap llegir i que no es deixa entabanar com els altres animals.
La conclusió reprèn l'anàlisi de 1984 per establir que els set elements definitoris establerts a l'obra es donen en el nostre temps dels progressisme nihilista quan le progrés est devenu un fétiche et le progressisme la religion d'une époque sans sacré, l'espérance d'un temps désesperé, la croyance d'une civilisation sans foi. Un temps que ell fa començar de manera molt precisament al referèndum sobre Maastricht de 1992, que endega el procés de substitució d'estructures prou democràtics per una institució supranacional fora de tot control popular. Em sembla que no cal estendre'm en la justificació de les set tesis, la major part de les quals són molt evidents, si faré esment de les justificacions que més m'han cridat l'atenció. Així, la tesi segona estableix que la llengua està essent atacada i diu una cosa que em sembla molt evident però molt poc dita: el galdós paper feta la literatura juvenil que és generalment un instrument de propaganda a mes d'un obstacle per arribar a la literatura. Onfray assenyala com el nostre temps ha confirmat la profecia negativa de Bradbury, però invertint-la: és més fàcil fer impossible els lectors que no pas cremar tots els llibres. Tot discutint la tercera assenyala la fatídica coalició entre els filòsofs que, seguint una interpretació de Nietzsche esbiaixada proclamaren la mort de la veritat (Quand la mort de la vérité est annoncée, la mensonge dispose d'un boulevard) i la generalització de les xarxes socials. També és interessant, el seu comentari de la tesi cinquena, on vincula l'allunyament de la natura pel menyspreu de l'intel·lectual de cambra per tot el que no sigui discurs, és a dir per haver estat massa entusiasta en reduir la realitat a llenguatge. En conclusió, Onfray ofereix una anàlisi de la nostra realitat discutible però que no crec en línies generals equivocada, apunta, una crítica desenvolupada més a fons crec a d'altres llocs, a la mala fe i la banalitat de la filosofia originadora de la post-modernitat i fa un homenatge a una figura com Orwell del que no puc dissentir.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.