La tomba d'Orwell i la seva casa a Herdfordshire
Orwell’s Roses és el títol de l’assaig que Rebbeca Solnit ha dedicat a
la figura de l’autor de 1984. Solnit
és una de les meves escriptores preferides des del seu llibre dedicat a la
història del passeig, un dels millors del segle. No em sorprèn però m’alegra
veure que comparteix la meva devoció envers Orwell, referència moral
indiscutible i un exemple d’home d’esquerres, cosa evident encara que extremedretistes
agosarats ho neguin però com diu Solnit, the
basic reason why he wasn’t a communist was because the communists weren’t,,
totalment malfiat però dels perills del progressisme que acaben engendrant
inexorablement el totalitarisme. (el proper currículum del batxillerat i l’ESO
en serà un bon exemple). Solnit pren com a fil conductor, allò que dóna títol
al llibre i que constitueix una faceta normalment considerada com irrellevant
pels altres biògrafs d’Orwell, la seva afició a la jardineria. De fet, un
moment emocionat és quan l’autora comprova que encara viu el roser que Orwell
plantà el 1936 a la seva casa de Hertfordshire el 1936 abans d'anar a la guerra espanyola.. L’amor
a les roses significa l’amor a la bellesa i l’esperança en un futur que admet
la fragilitat i el caràcter efímer de la bellesa present. Per Solnit, això constitueix el nucli de l’obra
d’Orwell on mai manquen, fins i tot en els moments més ombrívols de 1984 o Homenatge a Catalunya, moments d’evocació de la bellesa del món i
la naturalesa. Una bellesa que no és formal i merament perceptible per la vista
o l’oïda sinó que es troba en patrons de significat, en evocacions de valors i
en connexió amb la vida que estem vivint i el mon que volem veure. Igualment
Solnit insisteix en que és deformador qualificar a Orwell de pessimista. L’apèndix
de 1984, l’explicació de la neollengua per mi personalment el millor que va
escriure mai, està escrit en tercera persona i en passat, senyal inequívoc de
que la situació descrita està superada i que el règim del gran germà d’alguna
manera fou derrocat. D’alguna manera em sembla que el centre del llibre és la
contraposició entre el tenaç Orwell, en quasi tots els aspectes poc afortunat a
la vida, esforçant-se per fer créixer un jardi a les Orcades d’una manera natural
i la seva contrafigura per excel·lència, el dictador soviètic Stalin, que
malbaratà un munt de rubles en un intent il·lusori de fer plantacions de
llimones a Moscú, cosa que ell considerava possible si es modificava la naturalesa
de la llimona, la mateixa cosa que pretenia fer amb l’ésser humà. L’esperança
en Orwell és compatible amb l’escepticisme, per això el seu pensament desconfia
de la felicitat, constructe massa teòric i un xic irrealitzable i valora els moments de joia,
que poden sempre aparèixer a tot arreu de manera inesperada (i si toca parlar
de la felicitat, em sembla que cal apuntar-se a aquesta reflexió)
Joy is a desubjectifiying
process, an unfixing, an intensification of life itself. It is a process of
coming alive and coming apart. Whereas happiness
is used as a numbing anesthetic that induces dependence, joy is the growth of
people’s capacity to do and feel new things, in ways that can break this dependence
Orwell és l’element que relliga el llibre, però el geni literari de Solnit està
intrínsecament lligat a la seva capacitat per a la digressió. I trobem molts
itineraris suggeridors que prenen Orwell com punt de partida per anar més
enllà. No hi manquen referències autobiogràfiques, Solnit tendeix de manera
elegant a l’ús de la primera persona. Però també el llibre m’ha servit per
aprendre que la família d’Orwell havia fet els seus diners amb el comerç d’esclaus,
el seu avi concretament, o que la major part de les roses que podem veure al
primer món són colombianes, recollides per unes treballadores que viuen en uns
condicions dignes del Londres del Gran Germà. De fet, Solnit acaba a més de
fent un assaig sobre Orwell, fent un assaig del que han suposat les roses a la
cultura occidental, des de la religió als moviments obreristes que en l’Anglaterra
del XIX reivindicaven Pa amb roses, una
refutació clara dels que retreien el materialisme al moviment obrer o una
constatació de què no només de pa vivim els humans.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.