Veig
al Balmes The Brutalist, el biopic del fictici André Tot un
arquitecte jueu hongarès supervivent de Buchenwald que desenvolupà
la seva carrera als EEUU. El meu germà em va precedir i la va
explicar aquí.
El film ha despertat entusiasme a molts crítics i espectadors, però
no de manera unànime. Entre els crítics sobresurten els que pensen
que es mostra poc del treball pròpiament arquitectònic i no de
manera convincent. Jo no diria que no tenen raó, però crec que
des d'un punt de vista cinematogràfic, el que millor puc considerar,
el film és un treball de primer ordre. Visualment és un treball
fascinant i si el film es manté malgrat la seva poc habitual durada
és perquè totes les escenes em semblen bones i funcionen. Dels
millors treballs de posada en escena en molts anys. El tercet
protagonista és extraordinari i la figura d'Adrien Brody fa pensar
necessàriament a la seva creació més reconeguda, el protagonista
de The Pianist. En aquest sentit el film es pot pensar com una
certa continuació del treball de Polanski, de la qual es desprèn
una lectura molt amarga: el nazisme fou vençut i superat però no
l'estructuració de les societats des d'una lògica victimitzadora on
l'odi és l'element de cohesió. En aquest sentit el retrat d'Amèrica
és molt poc afalagador i el film apunta a una continuïtat evident
entre el totalitarisme nazi i l'exercici del poder de l'oligarquia
capitalista americana, instrumentalitzador tothora d'un racisme i
classisme estructural. El film ha estat relacionat amb dues obres
mestres indiscutibles, d'una banda, el film de Paul Thomas
Anderson, there will be blood, que com aquest explica la
lluita entre el poder dels diners i el poder de l'esperit, tot i que
la situació del film d'Anderson em sembla més complexa. L'altre és
The Fountainhead de King Vidor que també explica la lluita
d'un artista per la seva independència. La diferència però és
abismal entre la integritat i immutabilitat del personatge de Gary
Cooper i la fragilitat i l'esquinçament de l'arquitecte interpretat
per Brody, tanta com l'existent entre l'entusiasme utopista d'Ayn
Rand i la mirada cansada i escèptica del realitzador del film Brady
Corbet. Indiscutiblement és una pel·lícula d'una riquesa temàtica
inusual i de la possiblement una visió posterior podria revelar
encara moltes més coses.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.