Al
teatre principal de Vilanova
assisteixo a la representació de Tres
porques de la companyia El Eje, que havia estat estrenada el curs
anterior a la sala Beckett. És un treball de molta ambició que vol
fusionar una revisió del tradicional conte del tres porquets, posant
de relleu la seva moralina protocapitalista i calvinista, i una
denuncia del que suposa la industria càrnia.
Aquesta industria és una de les més potents d'aquest país on fa
tres dècades ments brillants van decidir que això de la industria
estava passat de moda. Tot i així,
treballen molts pocs catalans. El testimoni de la treballadora que
serveix de base a l'espectacle diu que no ha vist mai cap. Ella és
magrebina. És un treball malt pagat i no han arribat millores que
permetin defugir el més estricte taylorisme. Com se'ns recorda
moltes vegades a l'obra cada any són sacrificats cinquanta tres
milions de porcs en els escorxadors de l'estat espanyol.
L'espectacle
comença amb aquest testimoni i segueix amb la veu de la seva
narradora fent consideracions de caràcter més general, sobre
l'explotació inherent al capitalisme. També ens narra al que veiem
l'escenari, les tres porques que com al conte també es dediquen a la
construcció. però no pas de llurs domicilis sinó d'un escorxador.
Només la número 1, equivalent al porquet menys mandrós i més
prudent, parla una mica, les altres es basen en la mímica i emeten
sons inintel·ligibles. Com en el conte, els tres germans són
diferents i mentre la menys mandrosa podrà treballar a
l'escorxador, les dues altres
esdevindran salsitxes i ofertes al públic al final de l'obra. A
l'escenari tenim gags molt visuals propers al slapstick i em sembla
que la combinació no acaba de funcionar. Em canvi, si que em sembla
més reeixit el final de l'obra, la part de "teatre interactiu"
quan les actrius, (laia Alberch, Mar Pawlowsky i Maria Hernandez
Giralt estableixen un diàleg amb el públic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.