Torno
a veure The Dirty
Dozen, cosa que no
feia des de fa molts anys. El seu director Robert Aldrich és una
realitzador amb una carrera notable entre les que hi ha un western
que m'agrada molt, Ulzana's
raid, però sobretot
és reconegut com un mestre del cine bèl·lic, però mentre Attack
o Too late the Hero,
són prou reconegudes no passa el mateix amb aquest film que fou,
però, el seu major èxit en termes de recaudació. La crítica és
que era un film molt passat de voltes, en el qual Aldrich no
controlava els seus impulsos violents i fins i tot sàdics. Jo no ho
veig així i pel contrari em sembla un film coherent i ,per
tant,
honest. La tesi és molt clarament expressada pel major responsable
de l'operació, interpretat per Lee Marvin, quan respon l'objecció
de l'oficial mèdic, Ralph Meeker, de què tots els homes que comanda
són un grup de malalts mentals, n'hi ha de quasi totes les
patologies possibles, dient que no es pot trobar gent més adequada
per fer una guerra. El problema és que en 1967
molta gent creia que hi havia guerres justes i que es podia trobar
uns "bons", els que lluitaven per les nostres idees. Avui
costa molt de pensar ni que hi hagin bons ni que ningú lluiti per
cap idea. Només
enfollint un home se'l converteix en soldat. El 1967
crec que, en comparació, es parlava poc de terrorisme. Després se
n'ha parlat més i val la pena recordar-ho perquè la missió que
converteix els dotze condemnats en herois acaba sent tancar un grup
de gent en un soterrani,
molts d'ells civils, i calar-els-hi foc. La major part dels actes
descrits com a terroristes després comparativament són menys
cosa. El film funciona bé, tot i que la part de les maniobres de la
meitat del film em resulta menys interessant. Té sentit, però,
perquè sempre ha d'haver un antagonista i en aquest film els
alemanys no arriben a ser-ho, per tant el rol recau en l'oficial
rival de Marvin, interpretat per Robert Ryan. El
repartiment era el propi d'una superproducció i a més d'un Marvin
en el seu millor moment es pot destacar John Cassavetes, guanyant-se
els diners que li permetien després treballar com director
independent, un encara molt jove Donald Sutherland, fent de soldat no
gaire espavilat (Robert
Altman es fitxa a l'escena on fa de general i per això el feu
protagonista de MASH)
i el que després esdevindria molt popular, Telly Savalas, en qui
recau el paper més desagradable, el del psicòpata sexual i fanàtic
religiós.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.