Des de començaments
de curs vaig llegint, quan tinc una estona, el llibre de Piketty, capital i ideologia, que estudia l’evolució
de la desigualtat humana i de les seves justificacions ideològiques. Potser
algun dia en parlaré més, però hi ha un concepte que m’ha interessat molt dels
que empra al llibre pel que té de confirmació de quelcom que ja sospitava, la
noció d’esquerra brahman: és a dir el canvi de significat de la noció d’esquerra
en els últims cinquanta anys. En el seu origen l’esquerra era la defensora de
les gents excloses de la propietat i de rendes més baixes. El nivell d’ingressos
baix era el principal tret identificatiu del votant d’esquerra. Progressivament aquesta identificació es va perdent i es va
reemplaçant pel nivell d’estudis fins a arribar a un punt en què, en el sector
més educat, el predomini de l’esquerra sobre la dreta és aclaparador. La part
més valuosa del llibre és la corroboració estadística d’aquesta tendència. Les
conseqüències que se’n segueixen són evidents: el nostre escenari polític ja no
representa tant la lluita entre una elit poderosa i sectors populars, sinó entre dues menes d’elits.
Precisament, per això, aquesta confrontació es centra en temes culturals
ideològics que en cap cas es plantegen modificar cap aspecte fonamental, econòmic,
del règim existent. L’altra conseqüència és que de fet les classes populars
queden excloses del joc polític, refugiant-se en les files dels abstencionistes.
Piketty és un continuador de l’esquerra clàssica, però el que explica aquí no agrada gaire a la gent d’esquerres, perquè els posa enfront
d’un mirall incòmode. El canvi no és però sorprenent. De la mateixa manera que la població d’origen
immigrant d’un país ja assimilada sovint es la
que defensa polítiques més dures contra la immigració, un cop ells ja hi
són no tenen res a guanyar amb que vinguin altres com eren ells, també un cop
gent d’origen humil ha fet servir l’educació com ascensor social i ja ha pujat,
no té cap interès real en que l’ascensor segueixi funcionant. L’anàlisi de
Pîketty és prou clar més enllà de Reagan, Thatcher o figures puntuals, la
correlació estadística entre canvi de l’esquerra i extensió dels estudis
universitaris a un sector més ampli de la població és claríssima.
Tota aquesta
reflexió ens pot donar una resposta a la pregunta, molt repetida i que aquesta
setmana d’aprovació de la LOMLOE agafa un altre cop actualitat, de perquè l’esquerra
recolza propostes educatives, bé de fet sempre és la mateixa proposta i la
mateixa llei, que amb retòriques igualitàries i progressistes acaba afeblint les possibilitats d’educar-se dels
sectors menys afavorits. L’esquerra que escriu la LOMLOE podria ser considerada
traïdora respecte al que era l’esquerra clàssica, però no respecte a la seva
dimensió brahmànica, que defineix el que ara realment és. De fet, batalles com
l’establerta contra l’ensenyament religiós no són tant, com jo pensava fins no
gaire maniobres de distracció, sinó completament essencials perquè són el
veritablement substancial des del seu punt de vista
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.