Ahir mentre
pujava amb la resta dels companys que es manifestaven pel carrer Balmes tenia
un viu sentiment d’enuig amb els companys que seguien treballant als instituts.
No havia tingut mai aquest sentiment, perquè el meu enfocament en aquesta
qüestió sempre havia sigut d’arrel liberal i pensava que en definitiva cadascú amb la seva consciència
personal. De fet totes les vagues anteriors realment eren accions fonamentalment simbòliques on es
tractava d’expressar les teves conviccions. Una convocatòria de cinc dies no
només permetia anar més enllà, sinó que fet ho exigia. En aquest sentit el
balanç és agredolç. Tota la gent que ha estat aquests dies treballant als
instituts s’ha pronunciat en contra de les revindicacions que defensàvem; és a
dir, un percentatge del professorat majoritari no considera essencial defensar
la dignitat de la seva professió. La part positiva, és tots els missatges que
estic llegint avui a les xarxes de gent que diu que cal seguir, de la manera
que sigui, però que no podem plegar. Potser aquí hi ha la llavor de com a mínim
començar a gaudir d’actituds que ens permetin defensar-nos millor. Per tal de
tenir això, és evident que cal superar l’individualisme atomitzador que
caracteritza el nostre gremi. Si som professors, i no només gent que fa de
professors, això ha de significar que hi ha una identitat compartida i ,com som
sers racionals, això significa una consciència compartida. Mentre s’estava
anunciant la vaga jo acabava de llegir la segona part de la biografia d’Alan
Johnson, Please Mister Postman, que segueix
la molt celebrada primera part,
This Boy. Johnson ens explica la seva vida com carter i l’experiència d’una
vaga del Royal Mail que es perllonga més d’un mes a començaments dels setanta i que acabaren guanyant els treballadors
veient satisfetes la major part de les seves revindicacions. Les comparacions
són si voleu odioses però necessàries i hi ha dues coses que val la pena subratllar. En primer lloc que els
carters en aquest cas durant la vaga es refien de l’acció dels seus sindicats i tenen clar que les valoracions o
reserves estan fora de lloc , avantposen la consciència professional, o
sindical que és el mateix, a l’ego individual. Prescindeixen de tot narcisisme.
En segon lloc, la cultura de lluita exclou considerar l’esquirolisme com una posició
acceptable. Dit d’altra manera,
segurament lluitar pel professorat, i especialment per la seva dignitat,
implica necessàriament enfrontar-se a una part del professorat; la que viu bé
com més o menys hem estat fins ara, és a dir demanant perdó a cada moment.
Un dietari que va voler ser de filosofia
Total de visualitzacions de pàgina:
dimecres, 30 de març del 2022
Sobre expectatives i esquirols
Subscriure's a:
Comentaris del missatge (Atom)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.