The coddling of the american mind és
el llibre al que he dedicat les estones mortes d'aquestes darreres
setmanes. Coddle es tradueix al català per codallar (segons Google,
als diccionaris no trobo aquest mot) i al castellà per “mimos”
que em resulta més clar. Potser els sots títol resulta més
esclaridor de les intencions dels autors com
bones intencions i idees dolentes estan duent una generació al
fracàs. Òbviament
el títol porta a la memòria el llibre de Bloom, the
closing
of the american mind on
Allan Bloom reflectia la crisis de la cultura americana als setanta,
vinculant-la amb la decadència de les humanitats que llavors
començava i que encara no ha acabat. Els autors escriuen el llibre
amb la intenció de reaccionar contra la degeneració de la vida
intel·lectuals als campus americans provocada per la generalització
de formes molt directes de censura construïdes amb el pretext de
protegir la integritat psiquíca d'uns alumnes que es senten ofesos
quan algú diu qualsevol cosa contrari al que ells pensen. Els autors
mateixos són professors i possiblement bons professors perquè una
de les qualitat més clares del llibre és la seva claredat
expositiva i el palès interès dels autors en què el lector mai no
perdí el fil, un elogi que malauradament no es pot fer d'una bona
part de l'assaig europeu.
Quines són aquestes males idees que estan fent malbé una
generació?. Els autors l'exposen en forma de principis (falsos) els
següents:
- Allò que no et mata, et fa més feble
- Cal confiar sempre en els propis sentiments
- La vida és una batalla entre els bons i els dolents
La primera veritat és la causa de la sobreprotecció del jovent que
de manera paradoxal però de manera paradoxal els acaba fent molt més
febles. La segona és la raó de la mort del debat intel·lectual,
perquè la fe en el propi sentiment acaba acaba anul·lant la
discussió racional. L'última és la que ens ha dut al complet
predomini del primarisme en la discussió social i política que
alguns hem qualificat fa temps com futbolització de la política.
Enfront de tot això, els autors proposen tres principis que podrien
ser un fonament enraonat per a qualsevol proposta educativa seriosa
- Preparar el nen per a la carretera i no la carretera per al nen
- Cap enemic et por fer tant de mal com els teus propis pensaments si els deixes dins teu
- La línia que divideix el bé del mal talla el cor de cada ser humà
Aquests principis són evidentment els oposats a les males idees de
les que parlava al començament però no poden ser fruits d'una
decisió voluntarista sinó que ha de formar part d'un projecte
polític de reforç de les institucions educatives i d'altres mesures
com la d'any de servei públic abans d'entrar a la universitat (per
tal que els alumnes arribin a saber alguna cosa sobre el mon real)
Que tots els exemples estiguin referits als EEUU serveix per
entendre moltes de les notícies que ens arriben del país, però és
molt difícil no pensar en el nostre país, on els principis
equivocats no només expliquen les mancances educatives, sinó també
el fracàs de la nostra política.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.