Aquest Nadal
passat l’Encarna em va regalar un llibre que em va agradar molt Storia d’Italia in 15 films, escrit per Alberto Crespi. El llibre fa el que diu
el títol, tria 15 films per explicar moments claus de la història d’Itàlia. De
vegades les eleccions són òbvies,
Monicelli per explicar les dues guerres mundials,i d’altres no tant. Aquestes
poden ser més divertides com, per exemple, triar l’antiga sèrie de TV, Sandokan per mostrar l’any 68. Alguns
dels films son ben famosos, el feixisme
es representat am el fellinià Amarcord,
d’altres directors dels que no havia sentit parlar mai. Un episodi fonamental
és el miracle econòmic italià, quan el país als seixanta despertà econòmicament
i es convertí en una de les primeres economies del món. Per mostrar aquest
període Crespi tria un film ben conegut però que no havia tingut l’ocasió de
veurem mai i ahir vespre vaig esmenar aquest error: la pel·lícula és Il sorpasso dirigit per Dino Risi amb
Vittorio Gasman i Jean Louis Trintigant el 1962. La primera constatació és l’encert de Crespi
en haver-la triada. Com ell diu, encara
que es perdés la bibliografia referent a tot el període, amb el film de Risi n’hi
hauria prou per veure que fou el miracle econòmic italià. La substitució de la
vella religió pel culte a maquines com el descapotable que condueix Gassman.
Tota l’acció del film s’esdevé en dos dies molt concrets i comença el
ferragosto, cosa que permet mostrar l’aspecte vacacional, lúdic que la cultura
italiana, i tot seguit la nostra, anava a prendre. Una eina fonamental és la
banda sonora composada de composicions dels hits italians del moment. És molt
semblant al que fa ara Tarantino, el qual segueix el model de Hooper a Easy ridero o de Lucas a American Graffiti. De fet no sé si Fonda
o Hooper reconegueren que la idea de fer
una banda sonora d’aquesta mena la van treure del film de Risi, amb el qual es
poden assenyalar altres coincidències perquè il sorpasso és essencialment una road movie .
La segona
constatació és la grandesa de Gassman, un actor a l’alçada de qualsevol de les
grans figures del cinema universal. Gassman , al teatre fonamentalment,
acredità ser un gran actor. Aquí demostra tenir una gran presència
cinematogràfica, ésser un senyor d’aquests que omplen la pantalla. El seu
personatge és un individu fatxenda, hedonista i essencialment descregut, un
individu que somnia a ser un triomfador en el sentit americà del terme, però
que no deixa de ser en el fons un italià supervivent expert a l’art de l’arrangiamento
, una mica com els “picaros” de la tradició castellana. Pensar que Gassman és
una mica el prototip de l’italià mig d’aquella època ens ajuda a copsar la lucidesa mostrada per
Passolini a les seves Cartes luteranes
i a entendre com aquest país, que si
tanmateix coneixes mínimament no pots deixar d’estimar, engendra figures com
Berlusconi o Salvini.
La tercera és la
dificultat cultural inherent al terme comèdia. No en tinc dubtes que el film de
Risi n’és una però tampoc de què a molts llocs els hi constaria entendre que ho
és. La visió de món del fons és molt amarga com ens revela la contraposició
dels dos personatges principals, si l’hedonisme de Gassman és un camí de
buidor, l’ascetisme burgés de l’estudiant interpretat per Trintignant, (una
delecció molt bona per fer el contrapunt de Gassman) és encara més insatisfactori
vitalment. La nova Itàlia no seria un paradís, però allò que l’havia precedit
no era tampoc res que valgués gaire la
pena.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.