Dissabte passat vaig trobar un exemplar del Pais abandonat al tren i vaig
veure que Jorge Wagensberg
ens oferia el seu punt de vista sobre la religió en 25 aforismes. Tot i estar d’acord amb la major part de les
coses que diu, em va cridar l’atenció la presència d’alguns dels tòpics més
falsos del pensament que, genèricament ,podem
qualificar com a racionalista. Així Wagensberg presenta els seus aforismes amb
una introducció general on vincula el sentiment religiós amb l’esclavisme,
referint-se a la religiositat dels culpables d’aquest comerç vergonyós.
Malauradament la realitat va ser una mica diferent. Com que vivia a Londres en
la commemoració del tercer centenari de l’abolició del comerç d’esclaus, primer
país del mon, recordo haver pogut seguir la qüestió i el fet és que els
protagonistes decisius de la campanya contra l’abolició foren diverses esglésies
cristianes, en nom d’una lectura molt evident dels Evangelis, encara que durant
quinze segles ningú no se n’hagués adonat. Com que no he estudiat a fons la
qüestió, és segur que també hi
col·laborarien filòsofs o pensadors laics, però de manera molt menys efectiva.
El que em sembla indiscutible és que qui no hi era, era cap dels grans
pensadors de la il·lustració. Com el llibre de Pontón ens va mostrar, el que
tenen aquests pensadors de progressistes en un sentit modern és simplement el nostre desig de què ho siguin.
Des d’aquest punt de vista potser no hauríem de ser tant taxatius sobre la
nul·la aportació a aquesta cosa dubtosa que és el progrés moral.
Certament si n’hi ha hagut, un de cert és l’abolició de l’esclavatge i
aquí el pensament racional no du gaire avantatge (de fet, l’esclavisme pot ser pervers però no
forçosament irracional). La contribució de la ciència al progrés moral em sembla que s’ha donat de manera indirecta.
La ciència ha contribuït al progrés material i el nostre progrés moral n’és
totalment depenent (dit d’una altra manera, dubto molt que en una situació de
regressió material no es produís també una regressió moral).
Consideracions semblants es poden fer a les
afirmacions del sr. Wagensberg sobre la violència. La religió ha
intentat donar una resposta a la violència (cosa molt més clar a l’Orient),
potser no del tot reeixida, però els possibles substituts han estat segurament
menys efectius, en alguns cassos i del tot irrellevants en altres.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.