Reprenem doncs, després d’aquests
quasi dos anys de silenci. Han passat moltes coses, però la que més ara tinc al
cap és la mort del pare. Fa gairebé dos
mesos i el sentiment de l’absència és molt potent, aclaparador. No fora exacte parlar de tristesa, doncs
valoro el patiment que la seva mort sobtada va fer-li estalviar. Suposo que allò més precís que puc dir és que
tinc la sensació d’haver passat a un nou estat, ja que en un cert sentit em sé
mort. Al capdavall, el revers obligat de pensar que seguim vivint en els
nostres fills és pensar que també morim una mica quan moren els nostres
pares. Aquesta és una idea que m’apareix
clara i distinta, ara mateix. No sé jo si la consideració hagués estat la mateixa, en el
cas que hagués experimentat això mateix
fa vint anys. Llavors encara em prenia massa seriosament, potser no a mi mateix
però si les coses que feia, per
adonar-me’n.
Em veig així alhora sentint l’entrada
a la vellesa i ensems un sentiment d’orfandat.
Des de l’ideal autàrquic modern hom podria considerar aquesta dualitat
com a contradictòria. En canvi
possiblement no podria ser d’altra manera.
Penso, per convicció
introspectiva, pel fet de saber-me en continuïtat amb el marrec que ara fa
cinquanta any esperava els reis d’Orient, que Freud no anava errat quan a l’inici
del malestar de la cultura, comparava la ment humana amb la ciutat de Roma. Res no es perd, sinó que queda enterrat. El noiet
no se’n va anar, ha restat ocult però
encara sent-hi. Per això al capdavall enfront d’un fet com la mort del
pare no pot haver-hi diferència. Si tot això és cert, es segueix també que en
el fons, i malgrat la meva admiració i fins i tot devoció per les Meditacions,
Descartes anava del tot errat quan defensava les raons per les que calia
dubtar.
Le acompaño en el sentimiento.
ResponEliminaAprovecho para transmitirle también mi satisfacción por la reanudación de este blog que, como los otros suyos, sigo con gran interés.