Loving Vincent és
presenta com el primer film de la història pintat a l'oli. De fet,
és una cinta de dibuixos animats format per més de sis milions de
quadres, pintats per diferents pintors. L'estil evidentment rememora
el del pintor holandès, però a diferència dels films precedents
sobre aquesta figura no tracta de presentar la biografia del pintor,
sinó que construeix una trama, en la qual el fill del cap de
correus d'Arles qüestiona el relat del suïcidi. Cap altre pintor ha
estat tant l'objecte de l'interès dels cineastes, cosa que suposo té
a veure amb un tarannà especial d'aquest autor. La deshumanització
de l'art de la que va parlar Ortega es pot entendre com un triomf
definitiu i absolut de l'enteniment. En canvi, l'obra de Van Gogh amb
independència dels valors estètics més o menys objectivables té
un element emocional que desborda l'enteniment. Personalment, jo mai
no he sentit tanta emoció en un museu, no sé si realment dir-ne
estètica, com la que vaig experimentar en el museu homònim
d'Amsterdam. Les obres estaven llavors presentades en ordre
cronològic per mostrar l'evolució de l'artista, però allò que
vaig creure copsar es quedava curt amb el terme evolució, tenia
potser molt més a veure amb la noció de gràcia. VanGogh ha estat
el més proper a un sant que ens han deixat els dos darrers segles.
Segurament és aquí on rau el motiu més profund d'aquest interès
tan persistent.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.