Total de visualitzacions de pàgina:

divendres, 9 de juny del 2023

Donovan's reef

 



        Veig a la TV Donovan's Reef una de les últimes pel·lícules de John Ford. De fet, l'última en que, per exemple, va treballar amb John Wayne i l'última en què va intentar rodar una comèdia (després en el western posterior, Cheyenne Autumn, intercalarà un brillant episodi de comèdia precisament amb la mateixa actriu protagonista d'aquest film, Elizabeth Allen). Allò que més m'agrada del film és la primera escena amb Lee Marvin deixant el seu vaixell nedant per arribar a la illa on s'esdevé l'acció i complir amb el seu ritual de tenir una baralla a cops de puny en el dia del seu aniversari amb el propietari de la taverna local, John Wayne, amb el que comparteix dia de naixement. El film anterior, la meravellosa Liberty Valance, jugava tota l'estona amb la possibilitat d'un enfrontament entre els personatges interpretats pels dos actors, que finalment no arribava a produir-se. Sembla com sí per començar Ford es volés treure aquesta espineta de sobre. Malauradament a la resta del film Lee Marvin, llavors segurament en el millor moment de la seva carrera, no té gaire cosa a fer. El guió no és gran cosa i el film en molts moments oscil·la cap a un tarannà decididament kitsch. Està clar que en aquells moments, Ford ni s'amoïnava gaire pels guions, ni li interessava especialment la sensibilitat del públic americà dels seixanta.

        Tanmateix el film és molt interessant pels seguidors de l'obra de Ford. Filmada entre els seus dos darrers westerns, tendents a un evident pessimisme, Donovan's reef, per contrast, ens ofereix una representació d'un paradís perdut, dels que només existeixen en els somnis; una Polinèsia amb tots els tòpics de l'exotisme i del tot irreal (possiblement la Polinèsia sempre ha estat irreal. Gauguin, el seu inventor iconogràfic no pintà tant el que veié com el que esperava trobar i ja no hi era pas). Un tret que certament coincideix amb la comèdia més celebrada de John Ford, The quiet Man, ambientada a una Irlanda no menys irreal (tot i que als últims anys ha esdevingut d'alguna manera real, si més no, per satisfer els turistes). Ford en alguns moments juga a fer una mena de remake, filmant de manera anàloga la primera escena d'amor entre Wayne i Allen a com filmà l'escena entre Wayne i O'Hara que impressionà tant l'ET de Spielberg). Si al film irlandès Wayne fugia del sentiment de culpabilitat provocat per un malaurat accident en el seu temps de boxejador, aquí Wayne, Marvin i Warden no estan menys marcats pel record de la guerra del Pacífic. Segurament el moment més il·lustratiu del tarannà del film, sigui el darrer moment en què veiem Lee Marvin, jugant entusiasmat amb un tren elèctric. La seva regressió a la infància és segurament una manera d'expressar el poc que a Ford li agradava el món que tenia al seu entorn. A diferència de The Quiet Man, no hi són la major part dels actors habituals de Ford, però ens podem conformar amb la presència de Marcel Dalio fent de capellà francès, o de Cesar Romero, fent, més o menys, el registre interpretatiu del seu Joker a la sèrie Batman. En tot cas, malgrat el tarannà lleuger, la pel·lícula manté el mateix sentiment antiracista que caracteritza la totalitat de l'obra de Ford i la seva oposició a l'establishment WASP, en aquest cas, la gent de Boston, que com ens explicà Manckiewicz en un altre film memorable, és molt més un estat d'ànim que no pas pròpiament una ciutat.


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.