Després del fracàs de la publicació
del Tractat Hume decidí canviar la
direcció dels seus treballs literaris i optar per l’assaig. La fortuna l’acompanyà
en aquest gir de manera immediata tot i que avui el Tractat segueix sent llegit i la importància dels Assaigs és molt menor. Els assaigs són
desiguals però són imprescindibles per qui vulgui fer-se una idea cabdal del
legat de l’escocès més important del segon mil·lenni (això no hi dic jo sinó
que ho digueren els escocesos al voltant del canvi de mil·lenni. La popularitat
de Hume superà la del seu contemporani i amic, Adam Smith). Entre els assaigs
va incloure una sèrie on expressava filosofies diferents des del punt de vista
dels seus seguidors. És un exercici poc habitual entre els filòsofs que tindria
com a únic precedent possible els diàlegs platònics. De tota la sèrie l’assaig més interessant és el dedicat a la figura de l’escèptic,
la posició clàssica més propera al plantejament de Hume. Tradueixo el seu
final:
Per
dir-ho en un mot, la vida dels homes està més governada per l’atzar que no pas
per la raó, cal que sigui considerada més com un entreteniment avorrit que com
una ocupació seriosa i està més dirigida per l’humor de cada moment que per
principis generals. Ens hem de comprometre amb ella amb passió i ansietat? No
val prou la pena. Ens cal ser indiferents envers tot allò que s’esdevé? Llavor
perdem tot el plaer del joc per la nostra apatia i semenfotisme. Mentre raonem
sobre la vida, la vida se’ns va i la mort, tot i que potser es rebuda de manera diferent, al capdavall tracta igual al
filòsof que al babau. Reduir la vida a una regulació exacta i un mètode és
generalment una ocupació penosa i sovint estèril. I no és això mateix una prova
de què sobrevalorem el preu pel qual estem competint? Fins i tot raonar de
manera acurada per tal de fitxar una idea cabdal sobre ella seria
sobrevalorar-la, si no fos perquè, per alguns tarannàs, aquesta ocupació és una
de les divertides amb les que potser podem anar passant.
Més enllà de la distinció entre
racionalisme i empirisme, em sembla que aquest text fora perfecte per definir allò que suposa el pensament de Hume
i el balanç que es segueix de la reflexió sobre el coneixement feta al Tractat. El text podria ser llegit com una resposta
directa a la pretensió amb la que Descartes inicia les seves Meditacions i, de passada, el pensament
modern. L’inici de les Meditacions és
una crida a la realització d’un ideal, allò que Husserl anomena com l’ideal de
viure a l’apodicticitat. Aquesta pretensió es definida a la meditació com un
projecte de vida. Aquesta aspiració segueix viva de manera diferent i més o
menys incerta a tota la gran generació dels filòsofs post-cartesians. La
filosofia de Hume, i aquest text ho resumeix perfectament, és la constatació d’aquest
projecte per dues raons bàsiques: l’apodicticitat està molt lluny de les
migrades possibilitats de l’enteniment (aquest fora el tema fonamental del Tractat) però també per el fons d’aquest
ideal és d’una incongruència i manca de mesura radical. Els dos termes es contradiuen
i la pretensió dels Descartes, Husserl Kant, en definitiva de tots els que sobrevaloren
el lloc de l’home a l’univers és, es miri com es miri, sempre una exageració.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.