Wicked Company és el llibre de Philip Bloom on es tracta de reviure
l’atmosfera del saló parisí d’Holbach, que fou el centre intel·lectual dels
cercles lliurepensadors de la França prerrevolucionària. Evidentment el Baró és
un dels protagonistes, però ni de bon tros el principal. Un paper més rellevant
juguen les figures de Diderot, el veritable heroi d’aquesta narració, i
Rousseau que pel contrari serià el malvat oposat. Totes aquestes figures en van
ser familiars en un període breu de la meva formació filosòfica, quan en
J.M.Bermudo ens introduïa a la filosofia moderna. Llavors cap dels herois de la
il·lustració em va suscitar especial simpatia, ni devoció. En canvi, el Diderot
presentat per Bloom és una figura ben atractiva ,intel·lectual i humanament.
Certament cap gran filòsof però tampoc tingué ni el temps ni la possibilitat.
Pel contrari la imatge de Rousseau és ben poc favorable, però tampoc em vull
estendre gaire perquè potser coincideix massa amb els meus prejudicis. En tot
cas reprenent la idea que tenia quan era jove de fer una crítica de la
sentimentalitat pura, no caldria anar gaire més enllà de Rousseau per a tenir
tots els elements necessaris per aquesta reflexió, cosa que evidentment mostra
la importància innegable del ginebrí. Ningú ha fet més per conservar els
sentiments i les creences cristianes desvinculades del tot de la teologia.
Personalment la part que més m’ha interessat és la relació que el
cercle mantingué amb Hume. Si bé humana i socialment la relació fou un èxit, la
distància teòrica fou massa gran. Ateus militants havien substituït una fe per
una altra, molt clarament en el cas d’Holbach amb matisacions importants en el
cas de Diderot, i no entenien l’escepticisme de Hume envers la seva nova fe.
Cap d’ells volia podia combregar amb l’actitud escèptica de l’escocés pel qual
la creença, i la fe, alguna fe per ser exactes, és inevitable però de cap de
les maneres justificable racionalment. Bloom assenyala que el projecte dels
habitual del saló tenia un caràcter polític, mentre que el de Hume era
estrictament filosòfic. És indubtable la superior volada filosòfica del
projecte humià, però la dimensió política no és menys palesa. La història ho
revela molt bé i Hume era massa poruc dels perills de l’entusiasme com per
cometre l’error de fer-lo progressar des de l’altra banda. Com deia Strauss, es
tracta de no deixar anar el nadó amb l’aigua de la banyera. Hume desapareix del
llibre després de la narració dels seus problemes amb Rousseau. Els incidents
són possiblement trivials. No ho és tant el fet que el guanyador de la batalla
per l’opinió pública fos molt clarament Rousseau, cosa que Bloom amb bon
criteri veu com un senyal de l’imminent, i per l’autor d’aquestes línies malaurat,
triomf del romanticisme. El sentiment es posava per sobre de l’argumentació i
la racionalitat. Una reflexió que ell no segueix i que possiblement valdria la
pena és la que es podria derivar del fet de què el fundador de la sensibilitat
moderna fos un traïdor a tots els seus amics i, al capdavall, un home
incapacitat per gaudir del privilegi de l’amistat. Si que és significatiu pel
contrari, l’ostracisme experimentat per les memòries de Diderot i Holbach en el
periode revolucionari en contraposició amb l’entusiasme inspirat per la figura
de Rousseau, veritable pare de l’intent de Robespierre de crear una
religiositat alternativa.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.