Dadid Edmons i John Eidinow són dos periodistes de la BBC, que semblen
haver-se especialitzat a la narració d’esdeveniments biogràfics relacionats amb figures destacades de la
cultura. Així després de llibres dedicats a Wittgenstein i a Bobby Fischer el seu darrer llibre Rousseau’s Dog està dedicat a la
relació, entre el propietari del gos i David Hume. Una història que comença
aparentment ent ssun bonic relat de solidaritat entre intel·lectuals i que
acaba degenerant en un conflicte personal que entretinguí i sovint divertí a
tots els membres de la petita república de les lletres. Resumint, els fets consisteixen en que Hume,
llavors en el seu millor moment de influencia política i prestigi intel·lectual,
decidí auxiliar la situació delicada de Rousseau, expulsat de Paris i
públicament perseguit a la seva ciutat nadiua de Ginebra, ajudant-lo a instal·lar-se
a la més liberal Gran Bretanya. El seu oferiment anava acompanyat de l’intent d’ajudar
econòmicament l’autor de les Confessions,
gestionant la concessió d’una pensió per part del rei britànic Jordi III.
Les relacions entre tots dos però empitjoraren progressivament. Rousseau
comença a sospitar de les intencions de l’escocès i a convèncer-se de que Hume
era l’autor d’un complot per desacreditar-lo. El trencament fou inevitable.
Rousseau renuncià a la pensió, que havia estat concedida, i deixa poc després
les illes britàniques per no tornar-hi.
Hume perdé del tot la seva tranquil·litat i s’amoïna pel previsible dany que el
geni literari de Rousseau podia fer a la seva reputació. Per això, decidí fer
un escrit on s’explicaven els fets, tot i que l’opinió pública s’inclinà a
creure més Rousseau, llavors a la cimera del seu èxit com a novel·lista.
El llibre no té gaire interès des del punt de vista estrictament
filosòfic. La relació entre Rousseau i Hume pel que podem esbrinar es feu del
tot al marge de les seves reflexions. A la correspondència conservada mai no s’inicia
la discussió de cap qüestió filosòfica. Segurament l’intercanvi no hagués estat
gaire interessant. Les seves posicions teòriques eren del tot contraposades. Mentre
Roussaeu mantenia un intens fideisme d’arrel sentimental, Hume cultivava una
posició d’escepticisme sistemàtic. Més interessant és el llibre, en canvi, per
a pensar el paper públic de la filosofia i la relació entre teoria i pràctica.
En aquest punt la figura de Hume no surt gaire ben parada. És cert que Hume no
és mai gaire proper a l’estoïcisme, cosa que el fa diferent d’altres figures
senyeres de la modernitat, però la seva conducta palesà una dependència de la
seva reputació probablement excessiva pels que pensin que efectivament la
filosofia hauria de servir per conduir a alguna mena de saviesa. La posició de
Rousseau és també difícil de defensar. Tot i que no és clar que Hume fos del
tot innocent en algunes burles dirigides contra el ginebrí, el complot no
existí, l’oferiment d’ajut era sincer i hi ha molts indicis per pensar que la
condició de Roussau era definible clínicament com a paranoia. Els autors, però,
no deixen de reconèixer que la indignació de Rousseau tenia un cert fonament,
ja que l’ajuda oferta per Hume tot i ser
real no era sincera, en el sentit de que fos fruit d’un afecte real, allò que
per Rousseau tindria el primer ordre de dignitat i realitat
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.