La
bibliografia sobre Hume fa pensar de vegades que existeixen dos Hume diferents.
El primer d’ells és el que llegeixen els francesos, pels quals la noció bàsica
és la de ficció, per entendre’l bé cal llegir Malebranche i el text central del
humeanisme és la conclusió del primer tractat. Pels britànics en canvi, Hume és
un seguidor de Locke, no es pot discutir la centralitat de la noció d’empirisme
i el text central és la primera Investigació. La conclusió del Tractat es
reduïda a la condició de mer exercici retòric. El fet cert però és que quan
Hume diu els quatre llibre bàsics precedents que cal entendre per llegir la
seva obra, esmenta Malebranche, també Descartes, Bayle i l’irlandès Berkeley,
però no pas Locke
Un dietari que va voler ser de filosofia
Total de visualitzacions de pàgina:
dimecres, 24 d’octubre del 2012
dijous, 18 d’octubre del 2012
Provincianisme
Des
del punt de vista hegemònic a l’estat és indubtable que son un individu
sospitós de ser provincià. El meu nom em
delata. Com a resident a la ciutat de Valladolid també en podria dir alguna
cosa sobre provincianisme, però avui prefereixo parlar d’un molt menys aparent i,
en la meva opinió, més malèvol. Tot repassant la nova bibliografia sobre Hume
trobo un llibre del professor Kail anomenat Projection
and Realisme in Hume’s philosophy. Kail treballa a la universitat d’Oxford,
la qual cosa en principi és considerable. La lectura de l’amplíssima bibliografia
ens revela no només que pel Dr. Kail ningú no ha escrit res sobre Hume que
valgui la pena en un idioma que no sigui l’anglès, això el donàvem per
descomptat, sinó que Kail considera que els seus alumnes, els més propers
recordem-ho oxfordians, no en saben francès o no en tenen que saber. Kail
utlitza com a precedents de la reflexió humeana, Malebranche i Descartes, però
mai no els cità des de cap edició original, sinó des de traduccions angleses.
Tot i les crítiques a la meva prematurament atrotinada facultat de filosofia,
el cert és que allà m’ensenyaren a citar des de les versions originals i
preferentment crítiques. Potser fer-ho així és el que a hores d’ara sigui
provincià.
divendres, 12 d’octubre del 2012
Ciència i religió
Com en deia el Jordi Sales no fa gaire, el segle XVIII no s’entén si no és té ben clar que va passar el XVII i un dels fets fonamentals del XVII és que els latitudiaranistes guanyen. La lluita de Hume no s’entén sinó des d’aquest escenari i tenir en compte aquest escenari vol dir no projectar la lluita contemporània plantejada pels anglosaxons entre partidaris de la ciència i religió. Figures determinants com Boyle o Newton no hi eren al primer grup. Pel contrari, eren els campions d’un punt de vista que identificava ambdues. L’escepticisme envers el coneixement científic i la lluita contra el fanatisme religiós no són dues vessants diferents sinó que es requereixen l’una a l’altra. Dit això, cal concloure també que el descobriment de Nietzsche de la identitat final entre ciència, metafísica moderna i religió no deixava de ser el descobriment de la sopa d’all.
dijous, 13 de setembre del 2012
Conclusió de la diada
El fet
indiscutible és que a Barcelona, dimarts a la tarda hi hagué una explosió d’entusiasme.
Si això és bo o dolent està determinat pel valor que donem a l’entusiasme.
Sobre això Locke tenia alguna cosa a dir i Hume encara més.
dilluns, 10 de setembre del 2012
antiracionalisme
Hume com a
filòsof anti-racionalista? Segurament, si. Cal, però, entendre bé que significa
racionalisme. O, altrament dit, qui és el racionalista. Aquí la qüestió esdevé
més difícil perquè el racionalista no és pas Descartes. Tampoc un Leibniz que
gairebé no podia haver llegit. La referència indubtable i segura és el massa
oblidat i poc transitat a hores d’ara Malebranche.
dimecres, 5 de setembre del 2012
orígens alternatius
Llegir els
autors moderns des de l’òptica adoptada per Kant a la primera crítica és una
actitud freqüent però que sovint crea confussió. Així es evident que Hume
comença plantejant el problema de l’origen del coneixement però d’aquí no és
legítim inferir que aquest sigui el problema central al que s’enfronta la seva
filosofia. Crec, en canvi, que és una
qüestió indispensable per arribar a la veritable qüestió central, la de l’origen
de la creença. Aquest oblit desenfoca les lectures dels analítics, en el fons,
kantianes.
dilluns, 3 de setembre del 2012
Debat religiós a Catalunya
Parlar de
Hume és parlar de la seva reflexió sobre la religió, la qual no és només el
centre de la seva obra més perfecta i misteriosa alhora, els diàlegs sobre la religió natural, sinó des del meu punt de
vista constitueix el nervi central del Tractat.
Com vaig explicar al dietari no fa gaire no pas Hume, però si el seu tema,
constituïren el centre del debat intel·lectual britànic gràcies al treball
d’autors com Hitchens o Dennet. El debat aquí fou em sembla menys seguit i un
intent local del britànic Matthew Tree d’obrir debat sobre la qüestió tingué un
èxit discret. Atès que la situació religiosa, amb les matisacions que vulgueu,
no és radicalment diferent a tots dos països em pregunto quina pot ser la causa
i, concretament, si no és potser que el tema és incòmode pels intel·lectuals
d’aquest país nodrits a l’entesa, compromís històric tàcit, entre l’església catòlica i partit únic de
l’oposició, el PSUC, un compromís històric més centrat, però, al repartiment
que no pas al treball, pròpia i honorablement dit, polític
Subscriure's a:
Missatges (Atom)