La vaga convocada
la setmana passada per la gent de SPS i CGT no ha acabat del tot de sortir bé. El seguiment ha estat magre,
compensat perquè tampoc hi havia l’opció de no fer-la. Calia fer alguna cosa perquè mai no s’havia fet tan evident la ínfima
consideració que el governet, que diria l’Albert Soler té pels treballadors del
departament d’Ensenyament, pels pares, els alumnes i en general pels ciutadans
(aquest és el nostre moment: hi ha identitats però no ciutadania). La raó per
la que hom pot sentir-se fracassat és
que el seguiment ha estat segurament escàs, tot i que és difícil saber-ho de
cert, perquè les dades del departament estan del tot mancades de fiabilitat,
com d’altra banda quasi totes les seves afirmacions. En tot cas les xifres són
prou equiparables al seguiment de vagues
on hi érem nosaltres i els sindicats majoritaris. N’hem fet més o menys, la
meitat, cosa enraonada proporcionalment. Des d’aquest punt de vista el que
sembla clar és que totes les vagues de l’ensenyament fracassen sempre.
El temps de
preparació de la vaga m’ha obligat a parlar amb molts professors i he pogut aclarir idees sobre la qüestió que
poden matisar alguns plantejaments i valoracions que n’haviem fet des del
sindicat. En primer lloc, crec que menysvalorem la força i la intensitat de la
capacitat propagandística del poder. Des de març hi ha hagut un esforç titànic
dels mitjans per fer-nos creure que tots
anem en el mateix vaixell, ben necessària per fer-nos empassar allò que realment està passant: una
acceleració en el procés, començat fa tres dècades, d’extinció de les classes
mitjanes. Pensar que el professorat per la seva pretesa preparació és indemne a aquesta propaganda resulta
clarament una consideració massa ingènua.
Aquesta menysvaloració potser ha estat acompanyada d’una sobrevaloració de ala disconformitat
del professorat. La campanya de denuncies em sembla que il·lustra clarament
aquest punt. Ni són tantes en elles mateixes, ni són prou en relació amb el que
està passant, a més de la nul·la
predisposició general a fer cap pas efectiu o que impliqui algun tipus de compromís.
Més enllà d’aquestes
consideracions em sembla que les vagues poden tenir èxit des d’una consciència
de classe, les vagues clàssiques, o des d’una consciència professional intensa
o si voleu un orgull gremial. Nosaltres
no en tenim de cap de les dues. Les vagues del primer tipus són una cosa d’esquerres.i
el professorat a hores d’ara és majoritàriament de dretes, en concret, d’aquestes
drets amb, a la vegada, falsa i mala consciència i que per tant compensen el
seu conservadorisme essencial amb el vot a partits que aparenten ser d’esquerra,
però que només parlen de canvis a nivell general i abstracte (qualsevol partit
d’esquerra catalana)
La segona tampoc
existeix i per això no podrem emular mai
al SEPLA. És un fet que hi ha excel·lents professors però també ho és que no hi
ha cap estímul per ser-ho i que des de fa anys la figura buscada per l’administració
té poc a veure amb l’excel·lència en el professorat. De fet, l’accés a la professió és molt
diferent i les maneres d’exercir-la són moltes i això és un obstacle important
per desenvolupar una consciència professional. La situació és paradoxal. Els requisits
formal per accedir a la professió impliquen una qualificació alta, però l’exercici
real de la professió cada cop ho fa menys necessari. Allò que realment hom
espera de nosaltres és la funció de guarderia i tots en som conscients, cosa
que finalment fa impossible adquirir i mantenir l’autoestima pròpia d’un grup
professional orgullós de si mateix.
El problema
fonamental neix també d’aquí. Desvaloritzat allò que podem transmetre, fins a
un cert punt al departament ja li va bé que no fem classe. L’ensenyament públic
està quasi completament mort i costa d’imaginar
un reviscolament en un futur d’estats empobrits
i hegemonia de l’individualisme neo-liberal. La desfeta és definitiva i no
podem anar massa més enllà d’aasegurar-nos
una retirada ordenada.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.