Fa uns anys vaig
parlar d’un llibre que vaig trobar força interessant, the
coddling og the american mind. A la darrera estada a Londres vaig trobar un
altre llibre d’aquest autor, the
rigtheous mind, amb el que m’entretinc
aquests darrers dies d’estiu. Haidt practica la psicologia cultural i des de la
seva disciplina vol explicar el caràcter extrem de les divisions entre política
i religió. Abans però la primera part, la que he llegit fins ara, explica els
fonaments de la moral i la perspectiva adoptada m’ha interessat molt perquè els
seus arguments em semblen convincents i també perquè com jo defensava en el meu
llibre inèdit, tornar a Hume assenyala sovint camins convenients i fecunds.
Haidt contraposa la intuïció humeana de què la raó és i no pot ser sinó esclava
de les passions, ell prefereix parlar d’intuicions en compte de sentiments, a
les vies que avui monopolitzen la filosofia moral,l’utilarisme i el deontologisme
kantià, totes dues hereves de visions exageradament racionalistes. La seva idea
bàsica, que ell argumenta empíricament i que concorda em sembla amb la meva
experiència vital, és que pràcticament mai les nostres decisions venen
motivades per raonaments. Això no vol dir que la raó no jugui cap paper a la
moral, però en fa un ben diferent al d’ajudar-nos a decidir. La acció de la raó
a la moral és la de justificar les decisions que hem pres o, els sentiments que
hem experimentat. No raonem que l’incest és dolent, sinó que ens és desagradable
i construïm arguments que justifiquen la nostra sensació . Decisions que ell
considera el fruit d’unes estructures innates i elements aportats pel grup social.
Haidt ha llegit
filosofia però no té formació específicament filosòfica. Per això alguns dels
seus judicis són discutibles, per exemple, quan parla de Plató, al que atribueix
la fundació del racionalisme. Penso, però, que la impossibilitat mostrada a la
major part dels diàlegs d’argumentar la superioritat del noble sobre el baix,
en el fons apunta al predomini de les intuïcions del que parla Haidt. De fet,
la metàfora emprada per Haidt per mostrar la relació entre la raó i les
passions, és la d’un conductor i un elefant, la qual és una variació de la
imatge del Fedre. De fet, essencialment
és la mateixa, però varia efectivament les possibilitat de control de la raó
que, enfrontada a passions de la mida d’un elefant, són molt més migrades. De
fet, els elefants no només són més grans que els cavalls, sinó també més
intel·ligents i això té a veure amb el
fet aquestes intuïcions, base del nostre comportament, no són fruits del
raonament però sí que són cognitives. En aquesta divisió és a l’elefant a qui li recau la
tasca d’efectuar els judicis morals.
Les intuïcions s’imposen
i després ve el raonament moral. Quina és pròpiament la seva funció? Segons
Haidt té poc a veure amb recercar la correcció lògica dels arguments que avalen
les intuïcions o amb la recerca científica de la veritat, sinó que té més a
veure amb l’activitat d’un polític a la recerca del vot. Conseqüència directa
de l’evolució estem obsedit amb el que pensen els altres i en termes polítics i
morals no som egoistes sinó gremials.
Raonem per mostrar que els nostres són els que tenen raó.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.