Durant tota la meva carrera quan me n'he recordat i ha vingut al cas
he fet treballar als alumnes l'entrada sobre l'amor del diccionari
de ociosos de Joan Fuster, la que comença dient que l'amor és
una invenció del provençals del segle XII. N'és una excel·lent
entrada, penso, per qüestionar llur concepte de naturalitat, el qual
es fonamentalment el producte d'una mitificació. És cert que ara
ho faig menys perquè és menys oportú, doncs l'amor romàntic és
una noció quan va més, més anacrònica i intempestiva i em penso
que pels casos més aguts ja hi ha un nom fornit per la ciència
mèdica i, per tant, una solució més o menys basada en el consum
legal d'estupefaents.
És clar però que l'article de Fuster tot i dir essencialment la
veritat no ens hauria de dur a la precipitació; que l'amor sigui una
invenció no és d'entrada res a retreure. Hi ha invencions que estan
molt bé i aquesta en concret ha possibilitat una gran quantitat de
productes, en forma de poesies, novel·les, cançons que ens han
ajudat a passar la vida d'una manera agradable, indubtablement
l'objectiu mes important que hom pugui concebre Una d'aquestes
invencions i penso que la millor celebració de l'amor mai filmada
es troba al Madame de de Max Opuhls. Ara mateix, si
m'encarreguéssim de fer un canon tipus Sigth & Sound, no
tinc cap dubte de que estaria entre les meves deu primeres. És una
història de triangle amorós entre un altiu general francès,
interpretat per Charles Boyer, la seva, en principi, frívola esposa,
Danielle Darrieux i un aristocràtic diplomàtic italià, paradigma
d'educació i cortesia, interpretat per Vittorio de Sica. Tots tres
estan perfectes. Hom diu, no és del tot cert, que Murnau va inventar
el travelling i quaranta anys després Godard va dir que un
travelling sempre una qüestió de moral, però en Opuhls el
travelling és l'element definidor de la seva escriptura. No existeix
gairebé cap pla fix, i quant hi ha algú és amb una intenció
sempre molt determinada. Cap film millor que aquest per definir en
què consisteix un estil cinematogràfic, un estil que ens fa
acompanyar uns personatges alhora molt sofisticats però ensems
presoners d'uns sentiments que no poden de cap manera dominar, i que
Opuhls mai cau en la vulgaritat d'explicar, fins al punt de capgirar
les personalitat establertes socialment, les seves màscares. El clip
de més amunt és potser el millor moment del film i una mostra
meravellosa de la construcció sobre el temps que segons Tarkovski
era allò que definia l'art cinematogràfic.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.