Seven Women és el darrer
film signat per John Ford. Segurament ell no ho sabia, o no volia
saber-ho. Morí set anys després sense haver fet el gran western del
que li agradava parlar en els seus darrers temps. Seven Women
és d'entrada una pel·lícula estranya. El cine de Ford és un cine
fonamentalment masculí, les figures femenines importants són
comptades, i per això sorprèn que acabés fent un film centrat del
tot en personatges femenins. Hom pensa sovint també a Ford com
l'home que millor aprofità les possibilitats del rodatge a exterior;
en canvi, tot i que sigui un film en panavisió i technicolor que
transcorre a un lloc tan exòtic com Xina, la pel·lícula es
desenvolupa totalment en un decorat que simula ser una missió a la
frontera entre Xina i Mongòlia a la dècada dels trenta.
L'allunyament dels tòpics pot refredar un possible espectador, devot
de la part més brillant de la filmografia fordiana, però seria un
error greu. Seven Women no és només un digne final a la seva
carrera. És una gran pel·lícula en ella mateixa.
Ho és per moltes raons i
segurament la principal, de la que es pot gaudir encara que no
s'hagi vist cap Ford anterior, és perquè no té cap escena dolenta
ni sobrera. Totes desenvolupen la història però també cadascuna
desenvolupa una tensió pròpia. Com he dit, no hi ha exteriors, Ford
s'adequa a un espaí tancat d'una manera molt minimalista i senzilla
que de fet és molt definidora del final de la seva filmografia,
films com Liberty Valance, un pel·lícula quasi totalment
d'interiors o Two rode together, amb l'escena del riu que tant
entusiasmà Godard. La continuïtat no és només formal. L'heroisme,
com tantes altres vegades, és el tema central de la pel·lícula,
encara que aquí no es tracti d'un heroi sinó d'una heroïna, la
doctora Cartwrigth, interpretada per una molt convincent Anne
Bancroft, tres anys abans de fer the Graduate. Ford estimava
els outsiders i odiava l'establishment i aquests sentiments són més
palesos que mai en aquesta pel·lícula. La dra. Cartwrigth és una
outsider primer pel fet de tenir una professió d'homes en una època
en què les dones estaven encara molt lluny de poder accedir a un
ofici com la medicina, la segona per la seva condició atea en una
atmosfera d'una religiositat sufocant com la de la missió. Ford era
catòlic i no li agradaven gaire determinats entusiasmes religiosos
característics dels protestantisme com els que defineixen el tarannà
de la directora de la missió o el del mestre protagonitzat per Eddie
Albert, l'únic home de la missió. Allò important és el que
cadascú fa i no el que diu, o per dir-ho amb més exactitud, el seu
personatge públic. Al film el model de virtut i sacrifici acabarà
essent precisament la dóna que havia estat caracteritzada com tot el
contrari.
No hi ha gaire suïcidis
al cine de Ford. Tom Doniphon es deixa anar però no es treu la vida.
El film acaba amb un suïcidi seguit d'un fos en negre pràcticament
complet. Possiblement Ford veia la mort ja molt a prop i la resolució
de la trama té molt d'acceptació, tot i que realment, com passa
sovint al cine de Ford, la mort de Cartwrigth és una desfeta
gloriosa i que dona fruits com el nadó que finalment podrà créixer
o l'alliberament del personatge interpretat per Sue Lyon.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.