Reprenent el tema
de les bicicletes i dels llobarros. La qüestió és evidentment seriosa, no pas
en ella mateixa sinó en els seus efectes. En tots aquests anys ha passat de tot
i tothom ha dit la seva però des de fa molt temps , nou anys en concret com es
pot veure aquí, em sap molt greu la posició d’una bona part del
meu gremi que o bé calla, o bé es dedica a seguir alguna de les banderes amb un
discurs de barra de bar, que és legítim però no és el que caldria esperar a priori.. Si alguna cosa es pot treure de la història
de la filosofia és que la idea d’identitat, si no és el cas que et dediques a
la matemàtica o a la lògica sabers admirables
però amb una relació problemàtica amb el món real, serveix per poc més
que per enredar les coses i substituir no pas el mite pel logos, sinó el logos
pel mite. Tractar bicicletes i llobarros, catalans i espanyols, com si fossin
entitats geomètriques és, ensems, una catàstrofe intel·lectual i un error
moral. Afortunadament, aquesta tasca mai feta per cap filòsof català, si tal
cosa existeix ,si ha estat duta a terme pel pensador italià Francesco Remotti
en el seu llibre, l’ossessione
identitaria. Remotti no parla del
procés, parla de filosofia. El seu treball mostra el buit conceptual inherent a
la noció d’identitat després que la crítica a la metafísica tradicional hagi mostrat la inanitat de la concepció de
la substància en una reflexió desenvolupada al llarg dels temps per senyors com Pascal, Locke, Hume, Hegel o Nietzsche. Les conseqüències polítiques les extreu només
tangencialment, l’àmbit en el qual centra la seva crítica és del de
l’antropologia empobrida a l’extrem per les concepcions basades en la
identitat. De fet, la identitat és, per elle, el gran mite del nostre temps,
segons Remotti, fonament de totes les aspiracions i redempcions però mancat de
fonament en la mesura en què vol recolzar-se en un nucli estable i permanent
que ningú seria capaç mai d’identificar. He esmentat molts autors, però la
inspiració més gran per Remotti és Hegel, qui millor copsa el necessari pas a
l’alteritat de tota la identitat. El pensament identitari és una versió de la
il·lusió autàrquica que constitueix el vici fonamental de l’esperit humà, com
ens mostra Levinas. En tot cas, a més, el seu precari ser no és de fonament
sinó de resultat. La identitat és una tria i quan aquesta tria obstrueix tots
els camins de les inevitables transformacions és un tria miop i
mutiladora. La qüestió però no es purament
abstracta, Remotti escriu que allò que els humans requereixen , el que és
irrenunciable per ells, és el reconeixement. La batalla pel reconeixement
potser es pot guanyar, esforçar-se per
mantenir la puresa de la identitat du a sentir-se amenaçat sempre, una vida poruga sense esperança. Remotti, diu
també que aquesta preponderància del concepte d’identitat a l’antropologia, fa
que la cultura esdevingui l’eina
essencial per produir l’altre, quan això s’esdevé, la cultura pren el
paper que en temps una mica més tristos que aquest, havia tingut la noció de raça. El culte contemporani a la identitat
certament no està produït camps d’extermini, però si pot ser considerat com la
base d’un empobriment cultural que ningú no pot negar, encara que discrepem de
les seves causes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.