El
cau de la guilla
és el títol català de la novel·la publicada enguany a l'editorial
Mai Més de l'autora Anna
Staronibets. Jo havia llegit dos altres llibres seus, la
glándula de Icaro i
una
edad dificil, però aquí ens situem en un terreny ben diferent.
Si els contes es situen en un àmbit entre la ciència-ficció i el
terror, aquí l'aproximació genèrica més clara seria la d'un relat
d'aventures barrejada amb molts elements fantàstics. Si els altres
llibres eren contes o novel·les breus, el cau de la guilla respon
del tot al que la majoria entenem quan es parla d'una novel·la
russa, moltes pàgines i
molts personatges. L'acció es situa a l'agost del 1945 a un poble de
Manxuria, és a dir, en
el
moment en que l'exercit roig comença el seu avanç als territoris
ocupats pels japonesos. La trama m'és molt difícil de resumir.
Comença amb la fuga de tres presos d'un camp de concentració. Un
d'ells el protagonista Kronin és un antic artista de circ que ha
perdut la memòria quasi del tot i té la determinació de trobar la
seva dona. Dels altres dos,
un morirà però serà
present tota la història, perquè el mon dels morts no està aquí
del tot separat amb els vius i l'altre acabarà el servei de
l'antagonista de Kronin, el seu mestre com a mentalista
i responsable de la serva pèrdua de memòria,
que ara és coronel de la KGB i vol tenir Kronin sota el seu control.
A la seva fugida, Kronin arriba a un poble perdut de la frontera on
troba la comunitat de les dones guilla,
les qual tenen la capacitat de convertir-se en aquests animals, viuen
si no eternament, indefinidament i no envelleixen. cosa que els és
molt útil perquè una de llurs font de nutrició és l'energia que
extreuen dels homes quan fan l'amor. La seva naturalesa està amagada
però estan marginades del nucli central del poble, els anomenats
"vells creients", mig exiliats en aquelles contrades
remotes. Les dones
-guilles però tenen un
problema provocat per la maledicció d'un savi taoista que no només
és immortal sinó que sap fabricar un elixir capaç de procurar la
immortalitat. Aquesta
fórmula és cobejada pel cunyat de Kronin, un nazi alemany que
aspira a trobar un mecanisme de revenja fent reviure un exercit de
soldats de terracota (no pas els de Xian, que serien un simulacre,
sinó els autèntics) També acaba tenint un paper fonamental la
unitat 508, un centre d'investigació biològica que utilitza
presoners de guerra com matèria prima, dirigida per un samurai
japonès.
Tot
plegat és prou embolicat i no sé si invita molt a llegir-ho. De
fet, em va costar orientar-me al principi però em sembla que no hi
ha millor testimoni de l'ofici de l'autora que el fet que la lectura
esdevingui cada cop més interessant i al final apassionant.
El final és feliç malgrat que sigui una narració plena de soroll
i fúria o, com diem els catalans, de sang i fetge. El canvi de
format no significa que molts trets dels celebrats contes no hi
sigui. En primer lloc, el que filosòficament és més actual i era
el nucli del magistral relat, una
edad dificil, la
intercanviabilitat entre allò humà i allò animal. De fet, això
arriba al punt que alguns dels capítols estan narrats des del punt
de vista d'un gos,
el qual entén bastant bé els afers humans
aplicant una lògica, diguem-ne, canina
(Staronibets
no adopta amb exclusivitat ni la tècnica del narrador omniscient, ni
la de privilegiar la veu d'un personatge, sinó que les va
alternant). Finalment el caràcter difús de la línia i la mort
també té una clara continuïtat amb els relats anteriors. El
personatge amb més control de la realitat, el mestre taoista, és
algú del tot concent de la dissolució de la realitat en aparença
que fonamenta la familiaritat del plantejament de Staronibets
amb els Philip K. Dick
.webp)
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.