Total de visualitzacions de pàgina:

diumenge, 2 de febrer del 2020

31 de gener; brexit


Molt més trist del que em pensava ha estat per mi aquest cap de setmana, el primer amb el Regne Unit fora de la unió. Evidentment hi ha una qüestió de caràcter racional, la consciència de ser al lloc on millor es viu del món i saber que l'única manera de defensar-ho a mig termini passa per la consolidació del projecte europeu tot i els molts defectes que en pot tenir, però un altre d'emocional, jo m'estimo i sento una mica meu, un país on he passat set anys decisius de la meva vida. Crec que de totes les qüestions, que són a debat, jutjar el brexit com una completa bajanada és de les menys debatibles. Ni el mandat popular era clar, la victòria fou prima i s'obtingué després d'una manipulació evident, ni hi ha cap racionalitat econòmica darrera del procés, ni les idees que el sustenten van més enllà d'un nacionalisme xenofòbic i supremacista de la pitjor mena. (McEwan ho explica molt bé aquí) Poca gent han defensat el brexit al nostre país. Una de les poques que he trobat és en un famós blog fet per un defensor del pensament conservador, que veu en el procés la possibilitat de retrobar les virtuts del gloriós passat britànic. Evidentment és passa per alt que ni el passat era tan gloriós i que difícilment és recuperable un cop l'època colonial ha passat. Sempre he desconfiat del progressisme des dels anys de la meva joventut quan vam votar un govern d'esquerres i ens van donar un govern progressista. No em sembla però que aquest nou conservadorisme sigui millor, especialment quan hom fa judicis des d'un coneixement de la història que no té i ens oblidem que al capdavall la memòria és quasi sempre una filla de la imaginació, més relacionada amb les il·lusions que amb res semblant a la realitat. Viure pendent de la il·lusió del futur és possiblement enganyar-se, però mantenir-se a la del passat és estar segur enganyat.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.