Dilluns passat
dedico la tarda a veure el Saló de
Passolini. Vaig comprar-me el film fan uns quants anys, perquè és una edició
anglesa del BFI, però els meus problemes de temps i també el fet que no tenia
un bon record de la meva primera i única visió en el moment de l’estrena
espanyola de la pel·lícula m’havien fet diferir la decisió fins dilluns passat.
Entre mig han passat moltes coses, la més importat és des de que, no sé per
quina raó, vaig adquirir les cartes
corsàries he anat llegint el que he pogut de l’obra escrita del realitzador
italià i em sembla que en aquest cas tenir una idea de la crítica realitzada
per Passolini contra el pensament italià del moment és imprescindible per a
qualsevol valoració de la pel·lícula.
Allò que més
distancia l’espectador de la pel·lícula és la seva fredor. Estrenada aquí a finals dels setanta es va
intentar vendre comercialment com un film eròtic, cosa del tot equivocada. No
hi ha ni pornografia, ni erotisme i Passolini no vol en absolut que n’hi hagi i
opta per una planificació on pràcticament mai no apareixen primers plans o
plans de detall. La càmera està quasi
sempre llunyana abastant diversos personatges. Tampoc el film es pot associar al cine de lluita
política com fora d’esperar en el retrat de l’època feixista ideat per un
realitzador d’esquerres. Mai no sabem res de les víctimes, ni es propicia de
cap manera la nostra empatia envers elles, pel contrari, el punt de vista
dominant i aquell amb el que s’identifica la càmera i l’espectador és dels
jerarques feixistes lliuren a la
satisfacció dels seus desigs i del seu nihilisme metafísic que són una mateixa
cosa. Resulta en tot cas simptomàtic del
pessimisme passolinià el fet que entre les víctimes no hi hagi gaire sentit de
la solidaritat i que fàcilment cauen en el parany de denunciar-se els uns als
altres. En definitiva, el film pot potser relacionar-se en el seu esperit amb
Swift pel que té d’acusació contra la totalitat de la humanitat, com em sembla
que palesa la darrera escena del film, el ball entre els dos guardians, que
curiosament després de trenta anys és el
record més viu que en tenia.
Passolini feu un
film antieròtic i antisentimental perquè segurament allò essencial per ell era
donar la conclusió d’un raonament que troba les seves premisses a la seva obra assagística,
cosa que queda perfectament clara quan en els títols de crèdit inicials fa quelcom
que no he vist mai a cap altra pel·lícula, posar una bibliografia del film.
Passolini fa certament una reflexió sobre el que suposa el feixisme i més enllà
del feixisme històric, i pensant en termes platònics, allò que mostra el film
és un retrat d’allò que Plató a la República
anomena tirania, una concepció plenament coherent amb la paradoxal però ben
fonamentada afirmació que fa un dels jerarques quan afirma que el feixisme és
la forma superior i veritable de l’anarquisme que només pot donar-se després de
conquerir l’estat (pel contrari òbviament la millor tradició liberal cerca la recerca de la
llibertat en un doble esforç de limitar i alhora fonamentar l’estat). Però
Passolini no parla només del feixisme històric sinó de la pervivència del
feixisme amb altres formes i altre vocabulari en una societat consumista, en la
que el tractament de l’erotisme no és essencialment diferent del que es mostra
en la pel·lícula. El present enllaça amb el passat, no prové del no-res, com
tampoc provenia del no-res el feixisme mussolinià, cosa ben mostrada en el film
mirant la decoració de les habitacions on transcorre l’acció, bàsicament
mostres de l’art italià de la primera avantguarda, la que saludà el feixisme
com una eina de modernitat redemptora.
Per molts és la
pel·lícula més inquietant de la història del cine. Això, és clar, és dir-ne
molt,però crec que com a mínim conté el
pla més inquietant, que podem veure al trailer que adjunto, el ball completament
ridícul, de dibuixos animats gairebé, dels jerarques feixistes enmig dels
cossos acabats de mutilar de les seves víctimes.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.