La casa eterna és el títol del llibre Yuri Slezmine,
publicat en castellà per Alcantilado. El llibre no és una narració novel·lesca usual doncs té una
gran part de reportatge i de crònica històrica. Hi ha un protagonista únic i
molt definit: la casa del govern un complex residencial de més de 500 apartaments
a la vora del riu Moscova enfront del Kremlin on havien d’allotjar-se els més
destacats dels activistes, bàsicament intel·lectuals però també algun líder
obrer, que varen propiciar la revolució d’octubre. Es segueixin així la
història d’un nombre de famílies des del moment de la revolució, de fet el
llibre comença abans amb la descripció de l’espai on es bastí l’edifici, fins
el final de la segona guerra mundial, que s’endugué la vida d’una molt bona
part dels nens que van créixer en aquell edifici. Entre mig hi ha evidentment l’ominós
episodi de les purgues del 37, en les quals els vells revolucionaris eren
segurament l’objectiu més preferent (un
fet que s’explica molt millor des de Maquiavel que des de Marx). No és pas un
llibre lleuger i no m’ha estat fàcil, tot i que segurament les dificultats de
lectura es duen més a la meva decadent forma de vida. L’he llegit als vespres
abans d’anar a dormir i la son i la vellesa em feien difícil moure’m amb
seguretat pel més de milers de personatges als que l’autor acaba referint-se.
Malgrat aquestes limitacions si que penso que la comparació amb una obra mestra
superlativa com Vida y Destino és
segurament una mica exagerada.
Slekzine no adopta una perspectiva
política per explicar-nos aquesta història, sinó religiosa. La història del
comunisme soviètic des del seus orígens és la d’un moviment religiós que no sap
assimilar el fracàs de la seva profècia. El comunisme aspirava a la instauració
del de la societat sense classes que suposava l’igualament de la terra i el
cel. Això no es va donar mai. En un cert sentit, la Unió Soviética va suprimir
les classes per tornar a una estructura social molt semblant a la de castes.
Allò interessant, i a hores d’ara molt evident, és perquè el comunisme no va
saber sobreposar-se al fracàs de la seva profecia, una tasca complicada però no
impossible com ens demostra el cas dels mormons i molt abans del mateix
cristianisme. Per això el segon capítol és una exposició teòrica sobre els
moviments mil·lenaristes al llarg de la història i l’autor ens mostra que la
identificació amb el totalitarisme té una arrel molt més profunda que la que molts
dels crítics de la revolució soviética, i per definició antitotalitaris poden suposar.
El cristianisme mateix és inherentment totalitarista i el discret encant de
Jesús de Nazaret és el no menys discret encant del fonamentalisme. Aquesta
reflexió ens marca tot l’esdevenir dels revolucionaris soviètics i les
diferents fases de la història soviètica són interpretades com moments prèviament
viscuts pels altres moviments de renovació que els havien precedit: la gran decepció,
que es correspondria al fracàs immediat de la política revolucionaria
expressada en la nova política econòmica, el regne dels justos, que serien els
anys de consolidació del règim
stalinista o el judici final, que suposen les purgues que varen seguir l’assassinat
de Kirov
L’autor no només ha
fet un gran esforç de documentació mitjançant els testimonis dels descendents,
de fet no tan llunyans, dels habitants de la casa. El treball conté també una anàlisi
molt exhaustiu de la literatura soviètica bàsicament dedicat, amb prou encert,
a demostrar la validesa de la seva interpretació des del mil·lenarisme. La
perspectiva de l’autor és molt ample i
mostra un bon coneixement de molts
temes. Potser un dels moments més impactants i reveladors del llibre és la
comparació entre les purgues stalinistes
i l’obsessió americana dels vuitanta contra els abusadors de menors, de
la que fou segurament una víctima gent com Woody Allen. En tot cas, entre allò
que més m’ha interessat del llibre és la recreació de la vida dels
intel·lectuals soviètics, segurament la última generació que va desenvolupar
amb convicció bona part dels ideals intel·lectuals burgesos i la darrera
generació formada per Goethe
La conclusió final de
l’autor és una amb la que fàcilment puc simpatitzar. Seguidors de Marx, els bolxevics
menyspreaven a Plató però si haguessin llegit amb cura la República potser
haurien pogut tenir més possibilitats d’èxit.
Plató expulsà els poetes de la seva República, els comunistes deixaren
que els seus fills llegiren Tolstoi i Goethe. La seva fe, un xic irracional en
el determinisme econòmic els hi feu pensar que era perfectament tolerable l’art
i la literatura occidental, o babilònica des del seu punt de vista, però
impossibità del tot que la seva fe seguís entre els seus fills (testimoni de l’altre
contradicció fonamental, haver estat indiferent a l’estructuració familiar de
la societat, permetent la continuació de la tradicional). No foren en realitat
prou totalitaris i si van ser capaços de prendre un imperi, no varen tenir prou
vigor per convertir als bàrbars, els camperols russos per exemple, o transmetre
la fe per la que estaven disposats a donar la vida als seus fills.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.