They shall never grow old fou projectar un vespre de gener a la filmoteca
de Barcelona. Hi vaig anar amb en Ramon. Hi havia motius a priori per estar
interessat. El director Peter Jackson és prou conegut per les celebres, i
personalment poc apreciades per mi, adaptacions de les obres de Tolkien. Però
la tradició documental del cine britànic des de l’època de Jennings és
excel·lent i determinant de tots els treballs posteriors del gènere. D’altra
banda, sabíem que el material de base eren els arxius del National War Museum,
cosa que en ella mateixa constitueix una garantia. Si alguna cosa enyoro cada
dia dels britànics és l’honestedat amb la que treballen la història i el seu
respecte envers aquesta matèria que aquí menystenim tan obertament. La riquesa
de les imatges documentals de l’època és molt ample i generalment tenen un
caràcter inèdit, però és escara més sorprenent la dels arxius sonors, veritable
monument d’història oral, fruit segurament de molts anys de treball. El film
reconstrueix a partir d’una multiplicitat d’històries individuals el relat
col·lectiu del que fou la guerra pels tommys, la tropa que fou duta a França i Bèlgica
a lluitar contra els alemanys. La part anterior al front i la posterior, la
introducció i l’epíleg del film, no han estat acolorides, a diferència del
gruix principal de les imatges del camp de batalla. Jo pertanyo al grup de gent
que va odiar Turner quan va decidir acolorir els clàssics de Hollywood. M’agrada doncs el cine en blanc i negre. Però
en aquest cas no em posaria pas en contra del treball de Jackson. El blanc i
negre i el ritme peculiar del cine primitiu tenen un caràcter obvi de representació i la finalitat
de Jackson és la de fer-nos viure aquell horror en la seva autenticitat. Fer
viva una memòria fràgil ara que ja fa uns quants anys que han mort tots els que
protagonitzaren aquests fets. El color ens atansa una realitat que el cine de
ficció possiblement fora incapaç de recrear ni que fos per la veritat que
desprenen els rostres d’aquells soldats. A més ha afegit una banda sonora que
incorpora els sorolls de la guerra, un efecte artificial que acaba també
reforçant el resultat final. Era
emocionant i imagino quer du resultar encara molt més emocionant per tots els
que com el director tenen encara lligams directes amb aquells soldats, un dels quals era l’avi del
director.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.