Des de les
jornades sobre les competències organitzades pel sindicat després de sentir al
Enrique Galindo em vaig quedar amb ganes de llegir el llibre del que és
coautor. Escuela o barbarie. Entre el neoliberalismo
salvaje y el delirio de la izquierda, cosa que finalment he fet aquestes
darreres setmanes. Ja vaig explicar fa poc que, bàsicament des de que vaig tornar
a Catalunya, el tema educatiu m’havia saturat molt i que tenia poca tirada a
tornar-hi. Ser-hi al sindicat m’ha fet canviar aquest punt de vista i en aquest
cas ha valgut la pena. La primera sensació que em desperta el llibre és la d’agraïment,
perquè el treball dels seus autors confirma empíricament allò que molts fa
temps que veiem clar però que, sense un bon
recolzament empíric, no podíem expressar
clarament. El desgavell educatiu no és fruit de cap cadena d’esdeveniments
infortunats sinó la conseqüència d’un
pla molt ben meditat per desballestar-ho. La confirmació empírica es troba mitjançant la lectura de textos que en
circumstàncies normals mai no llegim
però que són decisius: els informes de les organitzacions supranacionals,
evidentment totalment independents de qualsevol idea democràtica, que
constitueixen el nostre govern efectiu.( el tercer capítol és el clau en aquest
punt: el nuevo orden educativo mundial) És
un treball inútil parlar d’educació i dels canvis que es volen imposar, que s’estan
imposant, sense atendre el context més ampli d’un canvi de model productiu, que
substitueix la noció de ciutadà per la de consumidor i la d’emprenedor i on les
condicions de treball pateixen un canvi radical, on tots els drets queden
esvaïts en paraules del autors : que llamemos escuela pública a un inmenso mecanismo gubernamental de
coaching para gestionar la estabilidad emocional de grandes masas de población
abocadas a una vida de precariedad.. Els autors escriuen des d’una posició
que em recorda la de Michéa, tot i que aquest autor no és citat, esquerrana
però no progressista, fins i tot capaç de combinar aquest esquerranisme, l’aspiració
de posar el bé comú per sobre de l’individual, amb una posició conservadora, per
la consciencia d’estar en una tradició
que ha engendrat coses que mereixen perdurar i perquè la revolució en marxa és
antropològica i la impulsa la dreta neo-lliberal.. En aquest sentit oposició a
una progresia, pseudoesquerra, mefistofèlica que fa bandera del canvi pel
canvi, assumint que tot allò que neix mereix perir, d’aquí el títol del llibre
perquè la destrucció hagués estat impossible sense el recolzament de l’esquerra,
començant pel treball de Foucault rebaixant les institucions educatives a la condició
de presons, precisament en el moment en
què per primera vegada a la història les classes treballadores podien accedir
massivament. Molt oportunament però la referència teòrica
més decisiva del llibre és Plató, perquè la insistència en prescindir del
continguts per centrar-se de manera exclusiva a la metodologia, és en el fons
la mateixa discussió que mantingueren Plató i els sofistes ; potser amb la
diferència de que els sofistes mai no tingueren tant de poder al seu darrera
disposat a recolzar-los o , per dir-ho, en termes actuals, que de manera tan
arbitraria i gratuïta els consideressin com a científics. És difícil no oblidar
aquí la intensa perplexitat viscuda per molts dels que a la tardor de 1982
començarem la carrera de filosofia quan ens parlaven de la cientificitat de la
pedagogia, la qüestió és si ara els que venen dels instituts tenen la
possibilitat d’experimentar aquesta perplexitat.
Enumero breument
algunes veritats bàsiques que la vida actual dels instituts qüestiona i que ens
mereixem que siguin recordades i defensades com fa aquest text: el saber i l’aprendre poden ser incentius en
ells mateixos, l’experiència de l’alumne sovint no és un punt de partida sinó
un obstacle del que ha de ser alliberat, una escola centrada en el
desenvolupament emocional és necessàriament una escola totalitària, la formula de l’aprendre a aprendre és una
afirmació del tot buida, allò que ens venen com ensenyament bilingüe és una
estafa massiva o que tot i no ser
perfecte la condició de funcionari i la noció de concurs públic és infinitament
millor que qualsevol alternativa possible. Val la pena afirmar aquestes
veritats quan la supervivència dels que cada dia estem als centres, de vegades
s’associa a cometre el pecat d’oblidar-les.
La part final es centra en una curiosa paradoxa, malgrat tot l’ensenyament
secundari ha resistit millor els intents de desnaturalització que la universitat,
abocada a un procés de buidament de continguts que fan la seva degeneració un
fet gairebé irreversible.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.