El teatre
Akademia funciona des de fa poc en un carrer tan poc teatral en principi com el
de Buenos Aires (és clar que a Barcelona, la normativa de manera sorprenent i
absurda impedeix que puguin haver
carrers teatrals). És un lloc molt
agradable, ben condicionat per obres de format petit. Hi acudeixo a veure l’homenatge
que fan a Fellini doncs 2020 és el centenari del seu naixement. L’espectacle és
una evocació molt poderosa de la figura del cineasta de Rimini. Tenim Mario Gas i Serena Vergano llegint
fragments d’entrevistes i textos de Fellini on ens parlan del seu treball i de
la seva personalitat, així com la de les figures indispensables sense les quals
l’obra felliniana tampoc hagués estat el que és: Marcello Mastroianni, Giuletta
Massina o Nino Rota. Entre els dos actors una pantalla projecta imatges dels
films de Fellini i de materials audiovisuals sobre la seva obra. Els dos actors
llegeixen bé, potser al final millor ella, però Fellini era un cineasta i el
meu problema era que sovint la força de
les imatges em treia l’atenció del que estaven dient, malgrat que era prou
interessant. El públic tenia una mitjana d’edat alta. Molta gent jove no sap
qui era Fellini. Pels vells dinosaures l’espectacle funciona molt bé, fent
reviure molts dels sentiments del director possiblement més dotat per fer
vibrar de manera simultània i armònica els sentiments de tristesa, alegria i
melangia (per exemple, el final de Les
nits de Cabiria). Hi ha un moment on Gas diu parlant per Fellini, que havia
volgut ser el director més gran del món.
Es pot discutir és clar però hi ha fets. Com Hitchcock, tingué un estil
tan propi que definí un adjectiu (tot i
que ell reconeixia que no sabia ben bé que volia dir). A diferència de
Hitchcock fou ben valorat per la crítica i l’Acadèmia que el premià quatre vegades
amb la millor pel·lícula. També a diferència de Hitchcock no ha deixat
seguidors clars, ni ningú pretén conscientment imitar-ho (clar que de fet els
imitadors de Hitchcock no se n’han sortit mai). El que no és un fet, sinó la
meva opinió, és que segurament no ha estat l’autor de les millors pel·lícules,
però si clarament el de les millors escenes de la història del cine ( i per
acabar de mullar-me em prounciar´r per una, la del transatlàntic a Amarcord).
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.