Vor der mörgenrote
és el títol del film de Maria Schrader que condensa en sis episodis
l'exili americà de Stephan Zweig que va concloure amb el seu suïcidi
a la ciutat brasilera de Petrópolis. Schrader ha fet una bona
pel·lícula, fonamentalment pel to gairebé documental i la
consegüent manca de dramatització. El suïcidi de Zweig no es
presenta com la culminació d'un procés emocional, com seria allò
més usual en una narració que culmina amb un fet d'aquesta mena,
sinó que, després d'allò mostrat, el fet luctuós sembla més
aviat reflectir una deducció que es segueix necessàriament d'unes
premisses. Potser el moment on això s'expressa amb més brillantor
és en l'escena final quan veiem com són descoberts els cadàvers i
es llegeix el testament mentre el seus cos i el de la seva dóna
romanen fora de pla, fins gairebé el final quan veiem el seu reflex
en el mirall de l'armari.
En el temps que Zweig
estigué exiliat no va escriure massa: una petita novel·la sobre
escacs i la seva autobiografia Die welt von gestern. Vaig
llegir aquest llibre fa quinze anys i recordo poc el contingut, sí
la impressió de forta melangia que despertava per un temps que havia
passat avall de manera irreversible. Crec que llavors estava d'acord
i si ara ho rellegís, ho estaria més. Zweig va veure passar avall
la gran civilització europea de manera ell sentí com irreversible i
de manera no menys irreversible, jo en veig passar les escorrialles.
El llibre fou un descobriment perquè jo no havia llegit res
prèviament i recordava només el nom de l'autor de la llista de la
col·lecció Austral, aquells llibre que essent nous ja semblaven
vells.
Tanmateix
aquest any a més de la pel·lícula he tingut una molt bona ocasió
de fruir de l'ofici de l'escriptor vienès. El juliol al lliure es va
representar la versió de Complicite de la seva novel·la llarga, de
fet l'única, das ungeduld des herzens. El
muntatge em va semblar brillant, com generalment ho són els treballs
d'aquesta companyia, però després de veure l'obra vaig llegir-me la
versió catalana de la novel·la i certament ha estat de les que més
he gaudit des de fa temps. La novel·la compleix el requisit de no
caure mai de les mans, però a més constitueix una de les millors
il·lustracions narratives d'una teoria filosòfica. En un altre
temps i amb alumnes motivats per la literatura seria una experiència
apassionant i enriquidora llegir simultàniament aquesta novel·la i
la Genealogia de la moral.
No es pot explicar millor el verí de la compassió que Nietzsche
s'esforçà en mostrar.
Gran, immens Zweig.
ResponElimina