Fa vint i cinc anys en una de les seves classes sobre la crítica de la raó
pura kantiana una alumna es va excitar molt, amb una barreja de joia i
perplexitat, quan es va adonar que no sé quin tòpic wittgenstenià ja havia
estat formulat per Kant 150 anys abans. És clar que aquesta noia tenia el típic
síndrome de superioritat de la modernitat que es pot considerar relativament
inofensiu i que resulta fàcil de mantenir renunciant a tenir cap coneixement
dels clàssics. Catalunya és un país avantguardista en aquest sentit ( tot i que
sense gaire diferències amb la resta de l’estat). Com que soc un mal català
també en això, jo no he deixat mai de llegir els clàssics (essencialment de la
filosofia)ni de pensar en aquesta tarda i per tant no puc deixar de llegir cap
autor contemporani sense estar contínuament preguntant-me sobre la seva relació
amb la tradició (cosa que només té sentit si confesso que sempre he seguit la
hipòtesi d’Alquié sobre una identitat essencial més enllà de la història de la
situació humana). És aquí on m’he trobar amb aquesta relectura de Wittgenstein
que penso ha tingut com a mínim l’efecte positiu de què el camí que vaig
emprendre fa vuit anys i em dugué als meus textos inèdits sobre Hume era prou
correcte en el doble sentit que podem entendre Hume més com un mestre de
pensament que no com una mera curiositat arqueològica i que allò que l’escocès pensava tenia molt a
veure amb problemàtiques sobre les que els seus successors hem seguit després
capficats.
Dues de les observacions de Wittgenstein són exemplars en aquest sentit una
és la 472 on justifica la, irracional però universal, creença en la uniformitat
dels esdeveniments mitjançant la por. Només haver-me cremat al passat, és prou
perquè no posi la mà a la flama. L’observació permet relligar a Hobbes amb
Hume, un vincle que només molt recentment la historiografia a començat a
investigar i que és molt més fructífer del que sembla des de la historiografia
més tòpica. La 640 parla sobre la dificultat d’establir en què consisteix una
connexió mental i aquí hi ha poca traducció. És literalment allò que defineix
el problema contra el que xoca i que limita la reflexió humeana sense que Wittgenstein de fet vagi gaire més enllà de
constatar que efectivament és tot un problema. En tot cas allò fonamental és
pensar que la noció de joc de llenguatge es pot entendre com una transposició
en el context d’una filosofia centrada
en el llenguatge de la noció humeana de costum (tot i que la costum humeana
està efectivament menys allunyada de la noció de phisis que la wittgensteniana
percebuda com un fruit tardà i postrer de l’historicisme decimonònic; el
llenguatge ordinari només és ordinari en un sentit històric)
Finalment i ja per acabar vaig recordar que entre les meves lectures
desordenades de les últimes dècades hi havia l’article que, el molt recordat
Stanley Rosen, va dedicar a Wittgenstein i Strauss en el seu llibre the elusivennes of the ordinary i estic content de veure que moltes de les
seves idees coincideixen amb les
impressions que ara he tret (coincidència casual o no, el llibre de Rosen
potser no ho vaig oblidar tant com en principi en pensava). Així comença la
seva interpretació assenyalant la coincidència amb Nietzsche (one almost has the impressions that he
furnished the Nietzschian element of deconstruction of his own personality) i
també lamentant que la seva manca d’interès en la història el va dur a una
acceptació acrítica de la concepció científica i moderna de la naturalesa.
Finalment la conclusió també inscriu Wittgenstein en una mena d’escepticisme
radical, doncs es queda molt a prop de pensar que la filosofia és impossible.
No hi ha res a construir i nocions com les de joc de llenguatges no van més
enllà de ser un instrument terapèutic (tot i que en si voleu són una paradoxal
forma de reafirmació indirecta del poder del filòsof). Em sembla també il·luminadora la seva
concepció de què la filosofia de Wittgenstein, amb la seva negació de la
filosofia, acaba constituint una vindicació de la religió, l’única via que pot
servir per corregir els defectes de la concepció científica de la naturalesa i
allò que pot trobar arrelament en el silenci en el que forçosament acaba l’anàlisi
del llenguatge ordinari.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.