Els assaigs de Hume parlen més aviat poc de
filosofia. L’excepció són els quatre articles que dedica a figures filosòfiques
singulars. Tots estan bastits des de la conclusió del Tractat, la naturalesa, l’instint,
determina la vida humana i fins i tot les opcions filosòfiques, però la
naturalesa no és uniforme i així queda explicada la pluralitat filosòfica. El
primer d’aquests assaigs està dedicat a l’epicureisme que, des del punt de
vista de Hume, acaba definint el tarannà més oposat a allò que nosaltres hem
vingut a anomenar modernitat. La definició de l’epicureisme és el refús de tota
artificialitat i l’essència, per tant, l’ acontentament amb la natura que és
allò que pròpiament definiria el plaer. A les seves consideracions, allò oposat
a l’epicureisme és la introspecció subjectiva. L’article és una celebració de
la immediatesa de la passió, en allò que té com a veu de la naturalesa, i de
refús de l’ideal filosòfic de l’autarquia i, en general, de qualsevol mena de
fonamentació a la consciència. Com correspon a la manera de fer del XVIII, la
reivindicació de la naturalitat troba la seva màxima expressió en la revindicació
de la sexualitat. Però atès que és una filosofia, hom no podria definir l’epicureisme
humià com un mer abandonar-se al moment. L’element fonamental de gaudí i
tranquilitat és la consciència del caràcter temporalment limitat de tot plaer i
finalment de l’existència. La saviesa epicúria és, llavors, per Hume una
saviesa de la finitud.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.