Veig
al teatre municipal de Girona el muntatge de Hamlet de Thomas
Ostermeier; un clàssic de l'escenografia contemporània doncs fa
més de quinze de la seva estrena i segueix programant-se des de
llavors. El muntatge dura unes dues hores i mitja cosa que
significa prescindir d'unes quantes escenes (l'obra representada
segons el text canònic podria durar unes cinc hores). Només
utilitza sis actors amb la qual cosa tots, llevat de Hamlet i el seu
oncle, desdoblen en més d'un paper. Són actors de la Schaubühne
berlinesa d'un novell altíssim. Magdalena Lermer fa els dos
personatges femenins de l'obra: Ofèlia i Gertrudis. (només li cal
una perruca rosa i unes ulleres de sol per passar d'un personatge a
l'altre) Hamlet és Lars Eidinger el mateix actor protagonista del
muntatge des de fa quinze anys. És a prop de la cinquantena amb la
qual cosa l'actriu que fa de la seva mare a l'escenari és vint anys
més jove. Aquesta és evidentment, i no faig broma, la màgia del
teatre. Eidiger es manifesta al programa de ma disposat a fer
aquest paper fins la seva jubilació, És doncs una opció oposada
al recent
muntatge de Broggi on Guillem Ballart feia un Hamlet de l'edat
representada a l'escenari. Ostermeier però no té especial interès
en un realisme factual.
Ostermeier
fa un muntatge que em sembla deliberadament antiromàntic perquè el
seu Hamlet no és cap heroi. La tradició fa del príncep de
Dinamarca una figura .moralment superior als que l'envolten. Però
aquí Hamlet gran part de l'obra actua com un clown, bàsicament
perquè en cap moment dóna la sensació de poder controlar l'aposta
que suposa la seva follia fingida. No hi ha res en ell que sembli
superior als que l'envolten, els quals sempre semblen estar molt
allunyats de qualsevol mena de conflicte moral. El muntatge és molt
dinàmic amb el recolzament d'una projecció de vídeo que subratlla
els elements més significatius, moments d'interacció amb el públic
freqüents (per exemple ens pregunten que recomanem veure de Londres
quan Hamlet és enviat a la cort del rei anglès) i, per si de cas
algú es dorm o es despista, Hamlet diu tres vegades el monòleg més
famós de la història de la literatura. En el dossier de presentació
hi és una entrevista concedida pel director al diari Clarin, que em
va interessar molt començant per la confessió de l'autor de la
inabastabilitat de Hamlet, les possibilitats del qual mai no
s'esgoten en un muntatge i es mostra conforme i agraït amb el fet
que el seu muntatge ha pres prou importància perquè sigui
responsable de que la joventut actual sigui considerada com la
generació Hamlet; del tot conscient de la insuportabilitat de la
nostra situació però sense cap iniciativa i aparentment cap
possibilitat d'actuar. En aquest sentit es mostra partidari d'allò
que deia Godard: "no es tracta de fer obres polítiques, sinó
de que fem les nostres obres políticament"
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada
Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.