Total de visualitzacions de pàgina:

100,021

dijous, 22 de juliol del 2021

Dues notes sobre el budisme

 

France Culture en el seu programa de filosofia dedica una sèrie de quatre programes al budisme. El primer entrevista a Philippe Cornu que es planteja si el budisme es pot interpretar com un pensament de la felicitat. Quan vivia a Londres vaig començar a estudiar una mica aquest pensament que si puc reprendré més endavant, en els dies d'estudi, te i roses que potser hauren de venir. Hi ha un element que m'atreu poderosament d'aquesta concepció, a la que jo he arribat també per via humeana, la definició del jo com una convenció, convicció poc compartida pel budisme folklòric, molt present també a la cultura occidental contemporània.. Cornu feia una xerrada introductòria però utilitzava dues fórmules que em sembla val pena retenir per a pensar el que significa aquest pensament. La primera està manllevada de Nietzsche que distingia entre el budisme com a religió definida per la lluita contra el patiment i el cristianisme definit com a religió que lluita contra el pecat. És una manera elegant de dir que allò més valuós del budisme és la seva renuncia a la metafísica o, el que és el mateix, el caràcter indefensable de la metafísica inherent al cristianisme. La segona noció de Cornu és que només es pot pensar el budisme,oblidant Aristòtil: no hi ha substàncies, ni essència,, ni ser en si, ni ser per a si. Alguns occidentals ho varen intuir, però el pensament budista desenvolupa de manera molt més radical i coherent que la realitat és sempre un procés. En relació a la pregunta plantejada al títol, la resposta seria afirmativa. El budisme és un camí a la felicitat, però a una felicitat difícil que s'ha d'entendre com el deslliurament absolut de tota mena de condicionaments.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada

Nota: Només un membre d'aquest blog pot publicar entrades.